Jobbsafari är en del avschibsted logo

Planchef till planenheten, Strängnäs kommun

Strängnäs kommun, Samhällsbyggnadskontor · Strängnäs · Ansök senast 4 juni (12 dagar kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Vid ansökan:Ange referens 172/24 i din ansökan

Drivs du av att utveckla samarbeten och skapa samsyn i strategiska frågor? Strängnäs kommun arbetar för att bygga ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart samhälle för dig som bor här nu och för kommande generationer. Vill du vara en del i detta pågående arbete? Strängnäs kommun befinner sig i en expansiv fas med ett antal pågående strategiska planer och kommande utvecklingsprojekt. Planenhetens uppdrag innebär bland annat: • planläggning för mark- och vattenområdesanvändning • översikts- och detaljplanering, samt trafikplanering • långsiktig bebyggelseutveckling • lokaliseringsprövning. Enheten består av totalt nio personer; samordnare, kommunarkitekt och planarkitekter. Vi arbetar tätt tillsammans med interna och externa parter. Vi söker nu en ny planchef som vill fortsätta driva och utveckla planenhetens uppdrag för kommunen. ARBETSUPPGIFTER Som planchef hos oss får du möjlighet att vara delaktig i arbetet med att att bygga ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart samhälle. Enheten ansvarar för kommunens arbete med detaljplaner och deltar i den strategiska planeringen i hur vår kommun ska utvecklas. Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat strategisk planering och uppföljning av densamma, att identifiera behov av förändringar, planering och uppföljning för att säkerställa leverans och kvalitet. Som planchef har du verksamhets-, budget- och personalansvar och leder, fördelar och utvecklar arbetet mot uppsatta mål. Vi är en ledningsgrupp som tar gemensamt ansvar för hela kontorets arbete. Som del i samhällsbyggnadskontorets ledningsgrupp deltar du aktivt och tar ansvar för hela samhällsbyggnadskontorets arbete. Kommunen strävar efter att skapa en helt digital samhällsbyggnadsprocess. Som planchef är du med och bidrar i detta arbete, bland annat genom att ansvara för planenhetens bidrag till samhällsbyggnadsprocessens digitala utveckling. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har/är: • högskoleutbildning med inriktning samhällsbyggnad eller motsvarande akademisk utbildning inom samhällsplanering. • god insikt och kunskap om plan- och bygglagen • flerårig erfarenhet av att arbeta med detaljplanering. • erfarenhet från/eller insikt i hur den kommunala beslutsprocessen fungerar. • mycket god förmåga att utrycka dig i tal och skrift på svenska. • B-körkort. Vi ser det också som meriterande om du har erfarenhet från att ha arbetat som chef eller ledare, gärna inom området för samhällsplanering, där personalansvar ingått i rollen. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. För att trivas i den här rollen ser vi att du är en tydlig ledare med ett mål- och resultatorienterat förhållningssätt. Du är utvecklingsorienterad och du ser ett digitalt arbetssätt som en självklarhet och är genuint intresserad av att bidra till digitala utvecklingen av vår verksamhet. Ditt ledarskap är baserat på tillit och du är en lagspelare. Du är lyhörd med god pedagogisk förmåga och har förmågan att anpassa din kommunikation utifrån målgruppen. Vi ser också att du är en strategisk ledare med ett genuint intresse för samhällsplanering och av att få medarbetare att växa. Ditt lösningsfokus, förmåga att skapa goda relationer och positiva sätt gör dig till en uppskattad samverkanspart både internt och externt. Låter det intressant? Vi tillämpar löpande urval så du är varmt välkommen in med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Bifoga gärna en kopia/bild på ditt examensbevis. Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Strängnäs kommun, Samhällsbyggnadskontor

Placering

Strängnäs

Kontaktperson

Strängnäs kommun

Vid ansökan:Ange referens 172/24 i din ansökan

Dela jobbannonsen

Anmäl annons