Jobbsafari är en del avschibsted logo

Nationalekonom med kunskap inom konkurrensfrågor till PTS

Nationalekonom med kunskap inom konkurrensfrågor till PTS

Post- och telestyrelsen · Stockholm · Ansök senast 20 maj (3 dagar kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Vill du vara med och verkar för en god konkurrens inom elektronisk kommunikation så att slutanvändarna får tillgång till ett brett utbud av tjänster till låga priser? Är du utbildad nationalekonom med kunskaper inom konkurrensanalys? Då kan du vara den vi söker! Digitalisering är en av de starkaste förändringsfaktorerna i dagens samhälle och telekommarknaderna är i ett skede av utveckling och förändring. Det innebär även att regelverken som styr marknaden blir fler och mer komplexa. På enheten för reglering av bredbandsinfrastruktur får du bidra till framtagandet och efterlevnaden av den reglering som främjar konkurrensen inom ekonomisk kommunikation. Om rollen I rollen som ekonom på enheten kommer du att göra marknadsanalyser, marknadsavgränsningar och dominansbedömningar inom ramen för reglering av marknaden för tillträde till fibernät. I arbetsuppgifterna ingår även databearbetning och arbete med prisreglering och kalkylmodeller. Du kommer även att delta i nationellt och internationellt harmoniserings- och implementeringsarbete, bl.a. genom deltagande i expertgrupper i samverkan med andra europeiska regleringsmyndigheter. Om teamet Enheten för reglering av bredbandsinfrastruktur (UM2) är en av tre enheter på avdelningen för marknadsreglering. I nuläget är vi 8 st medarbetare, jurister och ekonomer, men vi ska bli 11 st. Vi är experter på frågor om konkurrens och tillträde till fibernät och arbetar nära tillsammans i projektform för att ta fram regleringsbeslut. Vi är också engagerade i det europeiska harmoniseringsarbetet och följer noga hur utvecklingen kan påverka den svenska marknadssituationen. Om dig För att trivas i rollen bör du vara analytisk lagd och ha förmågan att sätta sig in i komplicerade marknadssituationer och identifiera regleringsbehov med grund i konkurrensteori. Du har lätt för att samarbeta med andra kompetenser och förståelse för såväl ekonomiska som juridiska perspektiv. Du är initiativtagande och levererar självständigt med god kvalitet. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Examen i nationalekonomi • Dokumenterade kunskaper i konkurrensanalys • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Det är även meriterande om du har: • Utbildning inom industriell organisation på avancerad nivå • Erfarenhet av arbete i offentlig sektor eller telekomsektorn • Kunskaper i programmeringsspråk (R, Python, SQL, Stata) • Goda kunskaper i Microsoft Office-paketet Bra att veta Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag? För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Tester kan komma att förekomma som del i rekryteringsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. För mer information kontakta enhetschef Emilie Fridensköld på emilie.fridenskold@pts.se eller HR-specialist Jessica Petersson på jessica.petersson@pts.se. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till saco@pts.se. Välkommen med din ansökan senast 20 maj. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Post- och telestyrelsen

Placering

Stockholm

Kontaktperson

Post- och Telestyrelsen

Dela jobbannonsen

Anmäl annons