Jobbsafari är en del avschibsted logo

Familjehemssekreterare

Lessebo kommun, Socialförvaltningen · Lessebo · Ansök senast 10 maj (11 dagar kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Vid ansökan:Ange referens A1289252 i din ansökan

Lessebo kommun finns mitt i Glasriket och har cirka 8 500 invånare, drygt 300 företag och mer än 1 miljon besökare årligen. Kommunikationerna är goda med pendlingsavstånd till Linnéuniversitetet i Växjö och Kalmar. Vår verksamhet baseras i de fyra orterna Lessebo, Hovmantorp, Kosta och Skruv. I Lessebo kommun finns en arbetsglädje och det är lätt att lära känna varandra med ett nära samarbete förvaltningar och politiker. Hos oss ska man mötas av en god service och ett gott bemötande. Det handlar om att ha ett gott samarbete mellan medarbetare och till våra medborgare. Vi satsar på utvecklingsfrågor och tillsammans skapar vi en grön kommun som vi är stolta över och där vi värnar om varandras framtid. Lessebo kommun ska vara en attraktiv och trygg plats att leva på, för alla invånare. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu en medarbetare för vikariat under föräldraledighet som familjehemssekreterare. Du kommer att vara med och driva utvecklingen inom familjehemsvården tillsammans med en kollega. Om du jobbar hos oss kommer du att ingå i en grupp som är kunnig, harmonisk och som består av ett glatt gäng. Gruppen är lösningsfokuserad och tar hand om varandra och de uppdragstagare vi jobbar med. Vi sitter i samma hus som våra barnutredare, barnsekreterare och enhetschef. Vilket innebär en närhet till arbetsledning och kollegor. I rollen som familjehemssekreterare ansvarar du för att rekrytera, utreda, matcha samt kontinuerligt stödja och handleda familjehem och jourhem. Kontaktpersoner och kontaktfamiljer utreds också av oss. I arbetet med familjehemmen ska du samarbeta med barnets socialsekreterare och andra aktörer runt barnet. Vi strävar efter att tillsammans arbeta utifrån barnets bästa och arbetar som ett team tillsammans med barnet, biologiskt nätverk och familjehem. Du ska ha en god språklig och analytisk förmåga. Vi arbetar i verksamhetssystem Viva. Du kommer att hantera avtal och aktuella ersättningar till familjerna. Våra familjehem är utspridda vilket innebär resor i tjänsten så B-körkort är ett krav. Många familjehem har husdjur så det är bra att vara förberedd på det då hembesök ingår i arbetet. Arbetsuppgifterna är ibland av akut karaktär så du behöver vara flexibel, kreativ och gilla att lösa problem. Arbete utanför kontorstid kan förekomma. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller som har en annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. B-körkort och goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Goda datakunskaper och kunskaper i dokumentationssystemet Viva är meriterande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av familjehemsvård. Det är meriterande om du har relevant påbyggnadsutbildning i någon utredningsmetod gällande familjehem, familjehemshandledarutbildning samt att du är utbildningsledare i ett hem att växa i. Som person är du nyfiken, lyhörd, modig och har lätt för att skapa ett gott samarbetsklimat och är relationsskapande. Du har mycket god kunskap om barns utveckling och har kraft och mod att prata om jobbiga situationer och hantera långvariga relationer. Du har en god empatisk förmåga och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Som familjehemssekreterare samarbetar du med många aktörer vilket innebär att du behöver vara trygg i din yrkesroll och kunna arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den rekryterare eller kontaktperson som anges i annonsen. Varmt välkommen med din ansökan!

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Lessebo kommun, Socialförvaltningen

Placering

Lessebo

Kontaktperson

Lessebo kommun

Vid ansökan:Ange referens A1289252 i din ansökan

Dela jobbannonsen

Anmäl annons