Jobbsafari är en del avschibsted logo

Enhetschef till kanslienheten

Kommunledningsförvaltningen · Ale · Ansök senast 12 maj (9 dagar kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Vid ansökan:Ange referens 2024/169 i din ansökan

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Kommunledningsförvaltningen är den förvaltning som ansvarar direkt mot kommunstyrelsen. Förvaltningens huvudansvar är styrning, samordning, stöd och uppföljning. De styrprocesser som förvaltningen är drivande i är arbetsgivarfrågor, ekonomi och budget, processer kring nämndadministration och arkiv, kommunikation, juridik, internkontroll, säkerhet och civil beredskap, informationssäkerhet med flera. Kanslienheten är en nybildad enhet inom avdelningen Demokrati som är en av fyra avdelningar inom kommunledningsförvaltningen. Demokratiavdelningen är under utveckling och kommer bestå av en avdelningschef, två enhetschefer samt specialister i form av jurister och utvecklingsledare inom flera områden som näringsliv, intern styrning och uppföljning, folkhälsa med mera. Arbetsuppgifter Som enhetschef kommer du att leda kanslienheten som består av åtta medarbetare, däribland nämndsekreterare, registratorer och arkivansvarig. Enheten hanterar alla steg i processen från mottagande av handlingar, ärendeberedning och beslutsfattande, till delgivning och arkivering. Du är ansvarig för att leda och utveckla teamets arbete samt säkerställa att alla processer och rutiner följs effektivt. Du har det övergripande ansvaret för enhetens verksamhet, inklusive planering och genomförande av verksamhetsförbättringar. Du ansvarar för enhetens budget och ekonomiska uppföljning. Det är viktigt att du kan hantera och optimera enhetens resurser på ett kostnadseffektivt sätt. Som enhetschef är du också arbetsgivare för dina medarbetare, vilket inkluderar ansvar för rekrytering, personalutveckling och arbetsmiljö.  Kvalifikationer Du har relevant akademisk examen inom statsvetenskap, juridik eller annat som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Du behöver ha erfarenhet av offentlig verksamhet i form av arbete med ärendeberedning och förståelse för processen som stöttar nämnder för hög transparens och demokratiskt förtroende. Denna position kräver en ledare som inte bara hanterar dagliga operativa uppgifter utan också bidrar till långsiktig strategisk utveckling av enheten. Den ideala kandidaten bör vara en person med starkt ledarskap, effektiv kommunikationsförmåga och förmåga att navigera i komplexa administrativa processer. Övrigt Rollen som kanslichef ska säkerhetsklassas. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Kommunledningsförvaltningen

Placering

Ale

Kontaktperson

Ale kommun

Vid ansökan:Ange referens 2024/169 i din ansökan

Dela jobbannonsen

Anmäl annons