Jobbsafari är en del avschibsted logo

Enhetschef Miljö och socialt ansvar

Svenska Kraftnät · Sundbyberg · Ansök senast 13 maj (14 dagar kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. Som enhetschef till enheten Miljö och socialt ansvar erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till avdelning Hållbarhet som växer från en enhet till en avdelning med tre enheter. Nu tillsätts enhetschefer till samtliga enheter däribland enhet Miljö och socialt ansvar. Avdelning Hållbarhet ingår i divisionen Gemensamma funktioner som består av flera avdelningar som stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Om tjänsten Avdelningens uppdrag är att samordna och utveckla Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete. Som enhetschef för enheten Miljö och socialt ansvar bidrar du till hela avdelningens verksamhetsutveckling. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där ni tillsammans driver avdelningens verksamhet framåt. I rollen som enhetschef kommer du att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp och samverka inom affärsverket för att ge de bästa förutsättningarna för verksamheten att leverera på vårt viktiga samhällsuppdrag. I linje med avdelningens och Svenska kraftnäts strategiska planer initierar och genomför du förbättringar på enheten. Tjänsten innefattar personal- och budgetansvar. På enheten arbetar idag 11 medarbetare med specialistkunskaper inom miljö, socialt ansvar och kvalitet. I verksamheten ingår bland annat att: • stödja ledning och övriga divisioner med specialistkompetens för samordning, utveckling och uppföljning av Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete • tillhandahålla interna utbildningar inom ansvarsområdet och skapa medvetenhet kring mål, regler och interna processer inom hållbarhetsområdet • omvärldsbevaka och initiera utvecklingsarbeten i nära samverkan med interna och externa intressenter för att Svenska kraftnät ska ligga i framkant inom hållbarhetsområdet  • driva systematiskt förbättringsarbete, förvalta och utveckla ledningssystem (ISO 14001 och ISO 45001) samt system för avvikelsehantering och kemikaliehantering • förvalta och utveckla rutiner och krav för hållbara inköp- och leverantörskedjor Om dig För att trivas i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor inom och utanför avdelningen. För att bli framgångsrik i den här rollen är du stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Vidare har du: • flerårig chefserfarenhet med personalansvar • flerårig erfarenhet av för tjänsten relevanta sakområden Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av/från: • energi-, bygg- eller anläggningsbranschen • att framgångsrikt driva och utveckla strategiskt hållbarhetsarbete, process- och metodutveckling gärna i en komplex verksamhet • förvaltning och utveckling av certifierade ledningssystem • arbete med hållbara inköp och leveranskedjor • arbete inom statlig eller offentlig sektor • förändringsledning och att driva tvärfunktionellt arbete Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester  I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Annica Nilsson, tel. nr. 0760 08 05 92 eller via e-post annica.nilsson@avancos.se. Rekryterande chef är Anna Åström, tel. nr. 010-350 94 18 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brézen, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Svenska Kraftnät

Placering

Sundbyberg

Kontaktperson

Svenska Kraftnät

Dela jobbannonsen

Anmäl annons