Jobbsafari är en del avschibsted logo

Bygglovschef

Bygglov och administration, Samhällsbyggnadsförvaltningen · Uddevalla · Ansök senast 12 maj (13 dagar kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Vid ansökan:Ange referens 2024/175 i din ansökan

Uddevalla – en plats för hela livet  Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.   Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.  Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.   Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!  Om arbetsplatsen Inom samhällsbyggnadsförvaltningen finns myndighetsavdelningen med 60 medarbetare med bred kompetens - inspektörer, lantmätare, arkitekter, ingenjörer, handläggare, administratörer med flera. Avdelningen består av tre enheter, miljökontoret, bygglov och administration samt kart- och mätenheten. I direkt anslutning till avdelningen finns också den kommunala lantmäterienheten. Vår målsättning är att alla ska kunna känna arbetsglädje och engagemang för sitt arbete och ha rätt förutsättningar för en rättssäker och effektiv myndighetsutövning.  Hos oss finner du en trivsam arbetsplats med kompetent personal, gott samarbete, stor delaktighet och en god stämning. Tillsammans skapar vi en frisk, utvecklande och innovativ miljö, där allas nyfikenhet, olikheter och kunskaper används för att driva vår verksamhet framåt. Arbetsuppgifter Tjänsten innebär ett chefsuppdrag för enheten bygglov och administration, vars uppdrag innefattar kommunens bygglovshandläggning, företagsrådgivning, tillsyn enligt PBL, handläggning av bostadsanpassningsbidrag, samt tillhörande administration och utveckling. På enheten finns 18 medarbetare, varav en teamledare. I chefsuppdraget har du ekonomi-, personal- och verksamhetsansvar. Du en del av myndighetsavdelningens ledningsgrupp, där vi tillsammans leder avdelningen utifrån politiska direktiv och de behov som samhällsutvecklingen medför.  Som ledare arbetar du med en stor grad av tillit och i nära samarbete med dina medarbetare och chefskollegor. Som ansvarig chef har du ett helhetsperspektiv, är nyfiken och lyhörd för dina medarbetares tankar och samverkar med andra förvaltningar, myndigheter och organisationer. Du identifierar behov, sätter mål och leder arbetet på ett sätt som skapar möjligheter för goda resultat som gagnar kommunen och samhällsutvecklingen på lång sikt. Vem söker vi - Du är lyhörd, tydlig, engagerad och kvalitetsmedveten samt duktig på att skapa och upprätthålla struktur, ordning och reda. - Du har förmåga att agera på kort sikt samtidigt som du ser konsekvenserna längre fram. - Du är inlyssnande och har förmåga att nå fram och kommunicera med olika människor och i olika sammanhang. - Du motiveras av att leda människor och utveckla dina medarbetare.   Som bygglovschef jobbar du med frågor som engagerar många och ibland skapar opinion, du behöver därför vara trygg i att ta emot kritik och stå upp för våra beslut. Arbetet innebär samarbete med många intressenter, såväl internt som externt och det är viktigt att du är en person som trivs med samarbete och är bra på att föra dialog och skapa förtroende.  Kvalifikationer - Flerårig erfarenhet av ledarskap och som har en god förståelse för avdelningens myndighetsutövande funktion som en del av helheten i kommunen. - Akademisk utbildning som är relevant för uppdraget samt kunskap och förståelse för hur ekonomi, personal och verksamhet hänger ihop. - Erfarenhet av myndighetsutövning inom samhällsbyggnadsprocessen. - Goda kunskaper i svenska språket, såväl i tal som skrift. - B-körkort. Erfarenhet av plan- och bygglagen är meriterande. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Villkor Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas. När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill. Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.  För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Bygglov och administration, Samhällsbyggnadsförvaltningen

Placering

Uddevalla

Kontaktperson

Uddevalla kommun

Vid ansökan:Ange referens 2024/175 i din ansökan

Dela jobbannonsen

Anmäl annons