Jobbsafari är en del avschibsted logo

Avdelningschef funktionshinder, Vård- och omsorgskontoret

Avdelningschef funktionshinder, Vård- och omsorgskontoret

Sollentuna kommun · Sollentuna · Ansök senast 19 maj (2 dagar kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Vid ansökan:Ange referens 2024/160 i din ansökan

Sollentuna är en växande kommun med siktet inställt på att bli Sveriges mest attraktiva kommun. På vård- och omsorgskontoret är vårt ansvar att kommunens äldre och personer med funktionsnedsättning får vård- och omsorg med hög kvalitet. Kvalitet, mångfald och valfrihet är viktiga begrepp för vård- och omsorgsnämnden i Sollentuna, som sedan många år tillbaka arbetar med konkurrensutsättning och valfrihet inom äldreomsorg och LSS-verksamheter. Kontoret är en beställarorganisation och vi är idag uppdelade i tre avdelningar. Vi har ett mycket gott samarbete mellan politiker, tjänstepersoner och vård- och omsorgsföretag, en budget i balans och en genuin vilja till utveckling. Om avdelning funktionshinder Hos oss på avdelningen finns idag tio handläggartjänster, två platssamordnare, tre bostadsanpassningshandläggare, en samordnare/verksamhetsutvecklare och en enhetschef. Avdelningens uppdrag är utöva myndighetsutövning genom att handlägga, utreda och följa upp insatser för personer med funktionsnedsättning inom lagrummen, LSS, SoL och BAB (bostadsanpassningsbidrag). Kontoret är till största delen ett beställarkontor vilket innebär att våra verksamheter drivs utifrån olika avtalsformer så som LOV, LOU eller direktavtal. Arbetsuppgifter Vi söker en strategisk och utvecklingsorienterad avdelningschef som vill vara med och leda avdelningen funktionshinder framåt. Som avdelningschefen är du ytterst ansvarig för att våra utförare levererar hög kvalité till våra brukare inom LSS samt att myndighetsutövningen på avdelningen sker med hög rättssäkerhet och att verksamheten följer lagar, avtal, strategier och policys. Du ansvarar för att kontoret genomför brukarundersökningar inom området, följa upp och vidta lämpliga åtgärder, tillsammans med kvalitetsutvecklar, för att säkerhetsställa en hög kvalité i alla våra verksamheter. En trygg och bra samverkan med andra avdelningar och med upphandlade utförare är viktigt i ditt uppdrag. I ditt ansvar ingår även att delta i framtagande av prognoser för framtida behov, som tillexempel, behov av nya LSS bostäder eller platser inom daglig verksamhet samt utifrån att kunna budgetera för kommande behov inom området. I rollen som avdelningschef ingår att kvalitetssäkra våra upphandlingar inom LSS området genom att vara med och ta fram upphandlingsunderlag, kvalitetskriterier och i vissa fall även delta vid anbudsutvärdering. Enhetschefen är närmast ansvarig chef för LSS handläggare, platssamordnare samt samordnare/verksamhetsutvecklare. Avdelningschef bär det övergripande ansvaret för avdelningen och är närmaste chef för enhetschef samt BAB handläggare. Du rapporterar till förvaltningschefen. Du ingår i kontorets ledningsgrupp och i nordvästkommunernas chefsnätverk. I rollen ingår verksamhets-, budget- och personalansvar.  Kvalifikationer Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning och chefserfarenhet. Du har även erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS och SoL samt av offentlig förvaltning. Du har god kunskap om målgruppen funktionshinder. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med upphandling, avtalsfrågor och förhandling. Du har ett transformerande ledarskap som bl.a. innebär att vara en god förebild, skapar ett gott klimat för utveckling och lärande och att uppmuntra medarbetare. Du har även förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor och ser på sakers långsiktiga betydelse. Du har också en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt. Du har även en helhetssyn och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och vid beslut. Som person är du strukturerad och kan planera och organisera arbetet på ett effektivt sätt.  Vi erbjuder Hos oss finns en genuin vilja till utveckling och att göra skillnad för de vi är till för. Nöjda brukare och en hög kvalité i våra verksamheter är vårt fokus. Här möts du av kompetenta och hjälpsamma kollegor som tillsammans bidrar till en god arbetsmiljö och stämning på hela kontoret. Vi har kul på jobbet och löser utmaningar tillsammans. Vi värdesätter olika kompetenser och lär av varandra. Här kan du läsa om våra förmåner https://www.sollentuna.se/sv/naringsliv--jobb/jobb-och-praktik/sollentuna-kommun-som-arbetsgivare/personalformaner/ Övrigt I denna rekrytering gör vi en bakgrundskontroll innan anställning erbjuds. Välkommen med din ansökan! Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Sollentuna kommun

Placering

Sollentuna

Kontaktperson

Sollentuna kommun

Vid ansökan:Ange referens 2024/160 i din ansökan

Dela jobbannonsen

Anmäl annons