Jobbsafari är en del avschibsted logo

Arkivarie till Örebro, Falun eller Karlstad

Polismyndigheten - Falun - Kristineg · Falun · Ansök senast 30 apr. (1 dag kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Ansök via mejl

Vid ansökan:Ange referens A228.102/2024 i din ansökan

Information om ansökan:Ansök via mail med CV och personligt brev, endast dokument i formaten: .doc .docx eller .pdf.

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu arkivarie till rättsektionen Bergslagen med placering i Örebro, Falun eller Karlstad. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Om arbetsplatsen

Rättsavdelningen är en av åtta nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättssektionerna arbetar ca 800 medarbetare med ansvar för ett flertal viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att vara garanten för rättssäkerhet i myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället samt att säkra myndighetens informationshantering.

De utlysta tjänsterna är förlagda till Informationsförvaltning 1 vid rättssektion Bergslagen med placering i Örebro, Falun eller Karlstad. Gruppen består i nuläget av 15 personer; registratorer, arkivarier, arkivhandläggare och gruppchef. Det geografiska ansvarsområdet omfattar Dalarna, Värmland och Örebro.

Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1990-talet och framåt, men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar förvaras i våra arkiv.

Du kommer till en arbetsplats där digitalt arbetssätt och IT-baserat arbete utgör en självklar del av vardagen. Polismyndigheten tillämpar medarbetardrivet utvecklingsarbete som syftar till att öka din delaktighet och ditt inflytande som medarbetare. Som arkivarie får du möjlighet att jobba i en spännande myndighet i en viktig funktion där engagemang, effektivitet och servicekänsla är grundläggande.

Arbetsuppgifter

Som arkivarie arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden genom att utföra ordnings- och förteckningsarbeten, gallra, delta i leveranser och omflyttningar av material. Att bistå verksamheterna internt med information ur arkiven och utföra sekretessprövningar samt utlämnade av allmän handling är också arbetsuppgifter som ingår. Du är sakkunnig inom arkiv- och dokumenthantering, arbetar med tillsyn och stöd, rådgivning och utbildning i arkivfrågor.

Deltagande i nationella och regionala utvecklingsprojekt kan bli aktuellt där arbete med gallringsutredningar och dokumenthanteringsplaner kan ingå.

Som arkivarie vid Informationsförvaltning Bergslagen ingår du i en arbetsuppgrupp och har nära samarbete med arkivhandläggare och registratorer.

Kvalifikationer

Detta är en möjlighet för dig som har:

  • Högskoleexamen med inriktning arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
  • Erfarenhet av arbete som arkivarie i närtid
  • God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet
  • God förmåga och vana att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
  • Då resor förekommer i tjänsten är B-körkort ett krav
  • Svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:

  • Erfarenhet av arbete med sekretessprövning
  • Erfarenhet av arbete som arkivarie inom offentlig sektor
  • Kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning genom utbildning och/eller arbetslivserfarenhet
  • Erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar
  • Erfarenhet av arbete med arkiv inom polisen eller rättsväsendet i övrigt

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som är självgående, ansvarstagande och har förmåga att själv strukturera ditt arbete. Du är serviceinriktad och har intresse och vilja att hjälpa andra. Arbetsuppgifterna ställer även krav på hög flexibilitet då snabbt uppkomna arbetsuppgifter kan förekomma, därmed har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är noggrann och har god förmåga att samarbeta. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner

Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:

Annica Lennholm, annica.lennholm@polisen.se

Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:

Peter Persson, peter-p.persson@polisen.se

Facklig företrädare

Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10

SACO, nås via Polisens växel 114 14

SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27

ST, nås via Polisens växel 114 14

Övrig information:

Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning

Arbetsort: Örebro, Falun eller Karlstad

Omfattning: Heltid

Arbetstid: Flextid

Tillträde: Enligt överenskommelse

Funktion: Arkivarie

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast 30 april 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A612.558/2023 i mailets ärendemening. Vi önskar dokumenten i formaten .doc, .docx eller .pdf.

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen, vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.

För fullständig annons och mer information läs mer på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/april/arkivarie-till-orebro-falun-eller-karlstad/

Varmt välkommen med din ansökan!

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Polismyndigheten - Falun - Kristineg

Placering

Falun

Kontaktperson

Polismyndigheten

Ansök via mejl

Vid ansökan:Ange referens A228.102/2024 i din ansökan

Information om ansökan:Ansök via mail med CV och personligt brev, endast dokument i formaten: .doc .docx eller .pdf.

Dela jobbannonsen

Anmäl annons