Jobbsafari är en del avschibsted logo

Arbetsmarknadskonsulent ref. nr. 35/24

Kalix Kommun · Kalix · Ansök senast 5 maj (6 dagar kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt. Individ och familjeomsorgen (IFO) ansvarar för barn och unga, familjerätt/familjehem, ekonomiskt bistånd, ärenden missbruk och beroende, öppenvård, biståndsärenden (SoL o LSS) samt integration och arbetsmarknad. All myndighetsutövning inom socialförvaltningen är samlad inom IFO. Inom IFO arbetar 47 medarbetare. Individ och familjeomsorgen utvecklar arbetet med att ha ett barnperspektiv i hela organisationen. Kommunens storlek innebär att du som anställd får en god inblick i hur de olika enheterna inom IFO arbetar samt möjlighet till goda kontakter med andra myndigheter och verksamheter. IFO är inne i ett intensivt förändrings- och utvecklingsarbete. Vi satsar offensivt för en bra kvalitet på arbetet och på att erbjuda en god arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter. Vi arbetar med ett nära ledarskap och satsar på att skapa ett stabilt team, vi erbjuder dig ett viktigt arbete där du är en viktig nyckelperson i vårt lagbygge. Vi är ett glatt, vänligt och hjälpsamt gäng som trivs på vår arbetsplats och vi garanterar att du kommer att trivas tillsammans med oss! Arbetsuppgifter Vi söker nu en arbetsmarknadskonsulent med ett coachande förhållningssätt och fokus på lösningar och möjligheter. Du kommer främst att arbeta med subventionerade anställningar, där du vägleder och stöttar individer i en anpassad anställning. Som arbetsmarknadskonsulent kartlägger, planerar och samordnar du insatserna tillsammans med individen och berörda parter, med syfte att stärka individens möjlighet till etablering på den reguljära arbetsmarknaden. I tjänsten ingår också ett visst arbetsmiljöansvar och du kommer ha en arbetsledande roll. En stor del i rollen innebär att vara länken mellan uppdragsgivare, samarbetspartners, individen, olika arbetsplatser och utbildningsanordnare. Av stor vikt är också att skapa goda relationer internt i organisationen men också externt med samarbetspartners för att främja Arbetsmarknadsenhetens fortsatta utveckling. Vi ser vikten av att kunna kombinera jobb med familj och fritid därav erbjuder vi möjlighet till flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemma utifrån om verksamheten tillåter det. Kompetenser Vi söker dig som har en akademisk utbildning eller annan utbildning/arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med personer som står långt från den reguljära arbetsmarknaden. Har erfarenhet av arbete med arbetsmarknads- och kompetensfrågor samt kunskaper om kartläggning och vägledning utifrån individens behov. I och med att tjänsten inrymmer ett visst arbetsmiljöansvar är meriterande om du tidigare arbetat med frågor gällande personal och arbetsledning. Då vår organisation ingår i Individ och familjeomsorgen är det också bra att du har kunskaper om och erfarenhet av socialtjänstens uppbyggnad och arbetssätt. Du behöver även ha förmåga/erfarenhet att samarbeta och jobba i team, vara flexibel och lösningsfokuserad. Kunna arbeta självständigt och strukturerat samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och stävar efter att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla Är du en nytänkande person som tar egna initiativ? Vill du arbeta för att finna den bästa möjliga lösningen för personer att komma ut på den reguljära arbetsmarknaden? Vill du vara med och utveckla vår verksamhet? Då kan du vara den vi söker.  Om du tycker detta låter spännande och utmanande kan du vara rätt person för oss. Varmt välkommen med din ansökan redan idag! Övrigt Tillsvidareanställning på heltid, med provanställning 6 månader. Tillrädelsedag 2024-09-01 eller enligt överenskommelse. Ansökningar tas emot t.o.m. 2024-05-05 Urval sker löpande. Kommunen tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder friskvård till alla anställda. Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande. Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Kontaktpersoner Rekryterande chef Marie Peuravaara Olovsson, Enhetschef Tel: 0923-650 99, marie.peuravaara@kalix.se Fackliga företrädare Kristina Henriksson, Vision, 0923-650 00 Charlotte Snäll, Akademikerförbundet SSR, 0923-650 00 Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Kalix Kommun

Placering

Kalix

Kontaktperson

Kalix kommun

Dela jobbannonsen

Anmäl annons