Varumärket allt viktigare i jakten på rätt anställda


man kvinna

Av Kajsa Jacobsson ZIP Kommunikation Öresund

Företag med kända varumärken får in 43 procent fler ansökningar till varje tjänst, jämfört med mindre kända företag. Trots det är kvaliteten på de sökande jämförbar.
Det visar en undersökning från SHL Talent Measurement Sverige.

Det som kännetecknar HR i framgångsrika organisationer är den kombinerade kunskapen om sina egna medarbetare och världen utanför – samt inte minst att omsätta detta i en egen strategi.

SHL Talent Measurement Sverige har identifierat de prioriteringar som HR själva upplever som mest kritiska för den närmaste framtiden och det handlar om alltifrån att hantera ökade prestationskrav till att stimulera till mer aktivt lärande på arbetsplatsen.

Viktigt varumärkesbyggande

För företagen i stort blir varumärkesbyggandet allt viktigare för att locka till sig de bästa medarbetarna. Undersökningen som SHL Talent Measurement Sverige gjort förstärker bilden av att de välkända företagen är mer attraktiva. De får in 43 procent fler ansökningar jämfört med mindre kända företag, men då är ändå kvaliteten på de sökande jämförbar.

Tre fjärdedelar av företagen i undersökningen har informella strategier för att bli mer attraktiva. Ofta handlar det om att kommunicera ett universellt tilltalande varumärken genom de mest populära kanalerna om att företaget helt enkelt är ett bra ställe att arbeta på.

Det räcker inte på långa vägar. Risken är att människor i stället drabbas av tvivel och osäkerhet när de i dagens intensiva informationssamhälle översköljs av budskap om alla dessa företag som är så bra att jobba på.

Gäller att sticka ut

För företagen gäller det därför att sticka ut på ett positivt och trovärdigt sätt. Att framstå som det självklara valet för den som har ambitioner med sitt arbete.

Här är tre råd om hur man som företag kan vässa sitt varumärke och bli mer attraktivt för de mest attraktiva jobbsökande med störst kvaliteter.

  1. Fokusera på specifik talang. Övergå från inriktning på ett bredare utbud och fokusera på segmenten med de viktigaste kvaliteterna.
  2. Informera för att konsultera snarare än att sälja. I stället för att lyfta fram företagets produkt- eller tjänstefördelar, bör informationen utmana den sökandes intellekt.
  3. Bygg ett nätverk av varumärkespåverkare. Fokusera mindre på att hantera en kanalstrategi och mer på att hantera interna och externa påverkare.

Do You Have the Right Insight to Execute Your Talent Strategy in 2015?

Publicerad 2015-03-01


Senaste artiklarna

Framtidsinriktad karriärplanering
Är du orolig för att ditt yrke inte kommer att finnas kvar om tio år? Se då till att skaffa en kompetens som gör att du kan vara en del av den snabba förändringen på dagens arbetsmarknad.
Lagt in 1 oktober 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Varför är så många besvikna på sitt arbete?
För den som hittar rätt karriärväg innebär arbetet en daglig glädje som engagerar och utmanar. För andra känns arbetet snarare som ett nödvändigt ont, som att offra sin tid och frihet enbart i utbyte mot lönen.
Lagt in 16 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så bromsar du klockan
Än är undrens tid inte förbi – du kan faktiskt vinna tid genom att ge bort den!
Lagt in 1 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så mycket tjänar chefen
Vill du tjäna bra? Se då till att vara man och få jobb som finansdirektör i ett privat företag med säte i Stockholm.
Lagt in 17 augusti 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Här finns jobben i framtiden!
Arbetsförmedlingen gör regelmässiga prognoser för att identifiera branscher med goda framtidsutsikter. Här följer några exempel på yrken med mycket stora möjligheter under de kommande 5-10 åren.
Lagt in 1 augusti 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för statistik och för att göra webbplatsen mer användarvänlig. Cookies placeras av Jobbsafari och våra samarbetspartner. Klickar du vidare på sidan, accepterar du att det placeras cookies i dessa syften. Läs mer här om vår användning av cookies, inklusive hur du väljer bort cookies.