Vad är skillnaden mellan PR och annonsering?


Vad är skillnaden mellan PR och annonsering?

Många undrar vad skillnaden är mellan PR och annonsering och när man ska använda vad. Den första frågan besvarar vi här, den andra är lite lurigare.


PR betyder public relations och precis som namnet säger så handlar det om relationer mellan ett företag, en organisation osv och dess intressenter. Det handlar om att odla och underhålla goda relationer genom att skapa uppmärksamhet för olika saker.

Att kontakta medier i förhoppning om att få PR – t ex en artikel skriven - kan egentligen vem som helst göra. Och det fina är då att det inte kostar någonting. Chansen att medierna ska nappa är dock betydligt större om man anlitar en PR-byrå som hjälp, vilket förstås då är förenat med en kostnad. Det luriga med PR är att ingen kan garantera att pressmeddelandet - eller vad aktiviteten nu är – verkligen når ut. Journalisterna är gate keepers och ska så vara. Mediernas uppgift är att informera, undersöka, kommentera och kritiskt granska. De är inga marknadsförare. För att en nyhet ska vara intressant för medierna så ska den innehålla något – helst flera saker - av följande: vara en avvikelse, en nyhet, beröra många, ha en geografisk närhet, gälla en konflikt, vara bildmässig, aktuell eller ha med en kändis att göra.

Lockande vinklar

En PR-byrå kan hjälpa till med lockande vinklar, idéer och annat som attraherar medierna. En PR-byrå formulerar det också på ett journalistiskt sätt, vilket kan vara en stor fördel för medierna, speciellt idag när det finns så många olika kanaler att tillgodose och så mycket information som krävs och som ofta lever under kort tid. Dessutom är många redaktioner mer eller mindre underbemannade idag. Allt detta sammantaget innebär att ett välskrivet pressmeddelande har större chans att gå rakt ut i t ex en tidning.

Om man når publicitet så kan det vara bra att veta att man brukar säga att en artikel har 90 procents större genomslagskraft än en annons. En artikel är helt enkel mer trovärdig eftersom det står en tredje part bakom.

Du styr över en annons

En annons kostar som bekant alltid pengar. Men du styr helt själv över innehåll och när, var och hur ofta den publiceras. Men eftersom läsaren vet att det är just en annons är den som nämnt inte lika tillförlitlig och trovärdig som en artikel.

Om man ska satsa på PR eller på en annons är i princip omöjligt att svara på generellt, det beror helt på sammanhang. Många gånger är båda två att rekommendera.

Publicerad 2016-03-01


Senaste artiklarna

Så framstår du som motiverad, väl förberedd och närvarande på jobbintervjun
Så framstår du som motiverad, väl förberedd och närvarande på jobbintervjun
En undersökning visar at de tre starkaste intryck du kan lämna efter en jobbintervju, är att du är motiverad, väl förberedd och närvarande. Läs här hur du lyckas med det.
Lagt in 1 juli på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb
Så skriver du din profiltext för ditt CV som ger dig ingång till intervju
Så skriver du din profiltext för ditt CV som ger dig ingång till intervju
Enligt rekryteringsanalysen 2017, läser 80 % av arbetsgivare CV först och 83 % profiltexten. Så hur skal du skriva ditt CV för att komma genom nålsögat? Läs vidare och få råd och tips till texten om din akademiska profil.
Lagt in 1 juni på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb
Framtidsinriktad karriärplanering
Är du orolig för att ditt yrke inte kommer att finnas kvar om tio år? Se då till att skaffa en kompetens som gör att du kan vara en del av den snabba förändringen på dagens arbetsmarknad.
Lagt in 1 oktober 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Varför är så många besvikna på sitt arbete?
För den som hittar rätt karriärväg innebär arbetet en daglig glädje som engagerar och utmanar. För andra känns arbetet snarare som ett nödvändigt ont, som att offra sin tid och frihet enbart i utbyte mot lönen.
Lagt in 16 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så bromsar du klockan
Än är undrens tid inte förbi – du kan faktiskt vinna tid genom att ge bort den!
Lagt in 1 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för statistik och för att göra webbplatsen mer användarvänlig. Cookies placeras av Jobbsafari och våra samarbetspartner. Klickar du vidare på sidan, accepterar du att det placeras cookies i dessa syften. Läs mer här om vår användning av cookies, inklusive hur du väljer bort cookies.