Tio tecken på en dålig chef


Tio tecken på en dålig chef

Bra ledarskap handlar om att undvika fällor som gör dig till en dålig chef. Time Magazine har listat tio tecken i tiden på välmenande beslut som ofta slår fel.


Ledarskap handlar om att fatta beslut. Det är omöjligt att alltid göra rätt, men den som är öppen för input kan i alla fall lära sig att göra färre fel. Det kluriga är att det som känns klockrent inte alltid är det. Här är en checklista på dåligt ledarskap.

  1. Övertro på att den bästa medarbetaren med automatik blir en bra ledare. Den som är van vid att driva sig själv till toppresultat har ofta svårt att få andra att växa när han eller hon hamnar bakom ett skrivbord som chef.
  2. Du lägger dig i arbetet för mycket. Bra ledarskap handlar om att ta ett steg tillbaka för att få överblick och fatta bra beslut – inte att ständigt ”kavla upp ärmarna” och visa hur det ska gå till.
  3. Du sätter ribban för högt. Visst måste det ställas krav, men utgår du från att alla ska vara som den som presterar allra bäst, så får du ett gäng som snart ger upp.
  4. Du kommer först och går sist. Inte fel för att visa ditt engagemang, men gör du det hela tiden skapas skuldkänslor hos medarbetarna och du sänder signaler att du inte litar på dem.
  5. Du tar inte ansvar för misstag. En klassiker som underblåser en kultur där medarbetarna gör samma sak. Det är mänskligt att fela. Erkänn, gör om, gör rätt.
  6. Det är lätt att bli omtyckt som chef, desto svårare att bli respekterad. En bra chef kan ställa krav och räkna med att medarbetarna gör det bästa av situationen.
  7. ”Management by fear” som framgångsrecept är en myt. Istället för drivna medarbetare får du rädda medarbetare som framförallt vill undvika misstag.
  8. Du delegerar för lite. Okej, man ska inte överbelasta sina medarbetare, men våga ge mer förtroende, det får man igen i andra änden.
  9. Arbetsliv och privatliv går hand i hand. Som chef måste du ha känselspröten ute. Det är människor du jobbar med, inte robotar.
  10. Som chef har du inte svar på alla frågor. Det är okej att säga att du inte vet – och sedan tänka till för att fatta ett bra beslut. Snabba beslut för att framstå som en expert blir ofta kostsamma.
Publicerad 2016-09-01


Senaste artiklarna

När studenterna får välja
Kampen om de unga talangerna blir allt hårdare – och det är de stora, välkända namnen som ligger i topp när studenterna själva får välja var de helst vill jobba.
Lagt in 1 januari på Chefsjobb och personal
Mångfald är lönsamt
Mångfald är lönsamt
Talanger som missar ett jobb på grund av att fördomar påverkar rekryteringsprocessen drabbar inte bara den enskilde utan även företagens lönsamhet.
Lagt in 1 december 2016 på Chefsjobb och personal
Marshmallow-utmaningen
Marshmallow-utmaningen
Varför är vissa grupper bättre på att samarbeta och lösa uppgifter än andra? Det är utgångspunkten för en gruppövning där okokt spaghetti och en marshmallow står i fokus.
Lagt in 1 november 2016 på Chefsjobb och personal
Hållbart arbetsliv
Hållbart arbetsliv
En titt på den senaste tidens rapporter visar på en kraftig ökning av sjukskrivningar som är kopplade till den psykosociala hälsan. Dessutom tycks situationen i Sverige vara värre än i övriga EU.
Lagt in 1 oktober 2016 på Chefsjobb och personal
Ta vara på nej-sägarna
Ta vara på nej-sägarna
I nästan alla arbetsgrupper finns någon person som irriterar de övriga medarbetarna. Jobbigt förstås, men de oppositionella kollegerna kan i själva verket vara nyckeln till bättre arbetsresultat.
Lagt in 1 augusti 2016 på Chefsjobb och personal
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.