Ta en promenad om du vill bli smart


Ta en promenad om du vill bli smart

Korsord, sudoku och schack är aktiviteter som tränar vår hjärna. Men den bästa hjärngymnastiken är faktiskt att vara fysiskt aktiv. Till råga på allt motverkar det allt från stress till sjukskrivningar.

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


De flesta känner nog till att fysisk aktivitet stimulerar hormonet endorfin, som bland annat lindrar smärta. Men det finns fler hormoner som gillar att du simmar, joggar eller spelar tennis. Det gäller dopamin, som reglerar entusiasm och motivation, serotonin, med koppling till mentala prestationer, samt noradrenalin, som har stor betydelse när det gäller vakenhet och uppmärksamhet.

Fysisk rörelse förbättrar kort sagt såväl minnet som koncentrationsförmågan och kreativitet. Enligt psykiatern Anders Hansén, som skrivit boken ”Hjärnstark”, är hjärnan det organ som påverkas mest när vi rör oss. Det beror bland annat på att det ökade blodflödet leder till att hjärnan blir bättre syresatt.

På lite längre sikt blir effekten ännu större tack vare att det sker en ökad nybildning av hjärnceller i minnescentrum. Dessutom stärks frontalloben, där förmågor som koncentration, beslutsfattande och impulshämning utvecklas.

Det paradoxala är alltså att den som fastnat i fåtöljen med en språkkurs och allsköns ”hjärnspel” på mobilen också medverkar till att hjärnan blir mer trög. Den typen av övningar – liksom att borsta tänderna med fel hand, spela kort, träffa vänner och bryta vardagliga rutiner – är förstås alldeles utmärka, men får sin verkliga effekt först om de kombineras med regelbunden fysisk aktivitet.

Det här förklarar till exempel varför du lär dig 20 procent fler glosor om du lyssnar på dem under en promenad jämfört med att sitta i soffan. Ett annat exempel är att personer som kommer direkt från en promenad eller joggingtur presterar bättre på ett kreativitetsprov än om de varit stillasittande.

Vill du få ut mesta möjliga av din träning ska du jogga, simma, åka skridskor eller vad du nu föredrar på morgonen. Studier visar att morgonpigga presterar bättre än kvällsmänniskor på jobbet. De morgonpigga har ofta bättre chanser i sin karriär eftersom de är mer aktiva mitt på dagen och därmed bättre rustade att ta sig an olika typer av arbetsrelaterade problem.

Hur mycket ska man då röra sig för att verkligen kunna utnyttja sin mentala kapacitet?

Är du över 18 år är rekommendationen 150 minuter konditionsträning i måttligt tempo eller 75 minuter med hög intensitet per vecka. Förutom att du blir smartare blir den långsiktiga effekten även mindre stress samt att du känner dig friskare.

Publicerad 2016-05-16


Senaste artiklarna

Det ljusnar under hösten
I de lägesrapporter som Arbetsförmedlingen publicerat i höst framkommer att det ser allt bättre ut för dig som söker jobb, inte minst om du är ung.
Lagt in 1 januari på Startsida
Sträck på dig
Sträck på dig!
Ditt kroppsspråk ger tydliga signaler om hur du mår och påverkar även förmågan att lösa problem och få andra att lyssna på dig.
Lagt in 1 december 2016 på Startsida
Planera karriären
Planera karriären
Handen på hjärtat – vet du verkligen vad som är viktigt för dig i jobbet på kort och lång sikt? Det är kanske hög tid att sätta upp mål och ta fram en handlingsplan för ditt fortsatta yrkesliv!
Lagt in 1 november 2016 på Startsida
Anger Management
Anger Management
Har du svårt att hålla tillbaka ilskan? Då är det dags att ta tag i problemet - ett hetlevrat temperament kan vara ett hot mot både karriären och privatlivet.
Lagt in 1 oktober 2016 på Startsida
Sluta hacka på dig själv!
Sluta hacka på dig själv!
Den som har förmågan att hysa medkänsla med sig själv hanterar sina relationer bättre, är mer nyfiken och känner större livsglädje.
Lagt in 1 augusti 2016 på Startsida
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.