Sträck på dig!



Ditt kroppsspråk ger tydliga signaler om hur du mår och påverkar även förmågan att lösa problem och få andra att lyssna på dig.

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


Med tanke på hur mycket det pratas, inte minst i arbetslivet, kan det måhända vara överraskande att en betydande del av vår kommunikation är ordlös. Men det är inte bara omgivningen som får information via ditt kroppsspråk, det påverkar även hur du uppfattar dig själv.

Ta till exempel hur en del personer mer eller mindre smyger in i klass- eller mötesrummet och håller sig tysta trots att de skulle kunna bidra med sina kunskaper och synpunkter.

Det är något Harvard-psykologen Amy Cuddy har funderat på. Vad skulle alltså hända om de försynta studenterna medvetet började ändra sitt kroppsspråk?

Hennes utgångspunkt är den forskning som visar att en person som tvingas att le också börjar känna sig gladare. Då är frågan om det på motsvarande sätt går att påverka vårt självförtroende genom att ändra kroppsspråk?

Från djurriket vet vi att den som vill utstråla dominans försöker göra sig så stor som möjligt. Detsamma gäller människor – den som blir arg sätter händerna mot höfterna och spänner ut bröstet, och den som vinner en tävling eller gör mål sträcker armarna i luften.

I de experiment som Amy Cuddy genomfört instruerades försökspersonerna att antingen stå bredbenta – alternativt på annat sätt visa upp en kraftfull kroppshållning – eller att vara mer tillbakadragna genom att till exempel sitta på en stol med knäna ihop och nedböjt huvud.

Förutom att de personer som valde den kraftfulla kroppshållningen kände sig mer självsäkra ökade deras mängd testosteron (ger styrka, även hos kvinnor) med i genomsnitt 20 % samtidigt som stresshormonet kortisol minskade med 25 %.

Hos de försökspersoner som istället valde en defensiv kroppshållning minskade halten testosteron med 10 % medan stresshormonet ökade med 15 %. Dessutom tar den som spänner axlarna framåt och sjunker ihop inte lika djupa andetag. Det leder till mindre syre i kroppen och att man blir ännu tröttare och mer dämpad.

Ett annat exempel på samma tema är när man låter en grupp försökspersoner inta en självsäker kroppshållning i två minuter för att därefter delta i ett tärningsspel. Det visar sig då att de som intagit en stolt och säker hållning är mer riskbenägna, får större självförtroende och blir mer påhittiga och fyllda av energi. Återigen med en ökad halt testosteron och mindre stresshormon.

För att beskriva fenomenet brukar man skilja mellan ”power posing” – att visa självförtroende även om man inte känner sig speciellt säker – och dess motsats, så kallad ”Low Power Posing”.

Men det betyder förstås inte att du ska bete dig aggressivt och kaxigt i mötet med andra, däremot kan insikten vara en fördel vid till exempel en anställningsintervju. Innan du tar plats hos rekryteraren kan det vara vettigt att gå undan en stund, sträcka ut kroppen och försöka göra dig så lång som möjligt.

Så varför inte testa powerpositionen i ett par minuter? Ställ dig bredbent med händerna på höfterna, bröstkorgen lätt utåt, ryggen rak och med en öppen blick. Rena rama mentala vitaminkicken!

Fler enkla knep hur du kan möta dagen med mer självförtroende får du i Amy Cuddys bok ”Närvara – stärkt självförtroende med kroppens hjälp”.

Publicerad 2016-12-01


Senaste artiklarna

Planera karriären
Planera karriären
Handen på hjärtat – vet du verkligen vad som är viktigt för dig i jobbet på kort och lång sikt? Det är kanske hög tid att sätta upp mål och ta fram en handlingsplan för ditt fortsatta yrkesliv!
Lagt in 1 november på Startsida
Anger Management
Anger Management
Har du svårt att hålla tillbaka ilskan? Då är det dags att ta tag i problemet - ett hetlevrat temperament kan vara ett hot mot både karriären och privatlivet.
Lagt in 1 oktober på Startsida
Sluta hacka på dig själv!
Sluta hacka på dig själv!
Den som har förmågan att hysa medkänsla med sig själv hanterar sina relationer bättre, är mer nyfiken och känner större livsglädje.
Lagt in 1 augusti på Startsida
Så vinner du en extra timme
Så vinner du en extra timme
Du är inte ensam om att känna att tiden aldrig räcker till. Arbete, träning, hämta på dagis, laga mat – och så ska man sova också!
Lagt in 1 juli på Startsida
Medborgarlön nästa?
Medborgarlön nästa?
Med en statlig basinkomst ska alla medborgare garanteras en rimlig levnadsstandard. Det är utgångspunkten för ett omstritt försök i Finland.
Lagt in 1 juni på Startsida
Annons:
Jobbsafari app
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.