Sluta hacka på dig själv!


Sluta hacka på dig själv!

Den som har förmågan att hysa medkänsla med sig själv hanterar sina relationer bättre, är mer nyfiken och känner större livsglädje.

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


Folk har väl alltid klagat på sig själva, men kombinationen sociala medier och utbredd individualism gör att fenomenet blivit vanligare. Många känner att de ska leva upp till en bild som vid närmare eftertanke är i stort sett omöjlig, samtidigt som de dömer sig själva hårdare än de dömer andra.

Det är ingen bra trend. Forskningen visar att den som känner medkänsla med sig själv också klarar sig bättre i arbetslivet, en insikt som gör att intresset för så kallad compassionträning nu ökar i snabb takt.

Compassion, eller självmedkänsla, är ett förhållningssätt för att skapa inre trygghet och därmed bättre hantera livets upp- och nedgångar. Genom att träna på att få en vänligare och varmare attityd till både sig själv och andra skapas även ett hälsosammare arbetsklimat.

Överdriven självkritik står nämligen i vägen för vårt välbefinnande. När du utsätter dig för hård självkritik reagerar ditt inre kamp- och flyktsystem med ett ökat påslag av stresshormoner. På motsatt sätt blir hjärtrytmen lugnare, samtidigt som behagliga substanser som oxytocin och endorfiner utsöndras när du är vänlig mot dig själv.

Har du lätt för att döma dig själv och känna att du inte duger? Då är det hög tid att agera. Det första du måste göra är att bli medveten om din inre kritiker. Vad är det egentligen du säger om dig själv och förtjänar du sådana omdömen? Skulle du vara lika hård mot dina vänner och arbetskamrater?

Lyckas den medvetandeprocessen blir det också lättare att stötta dig själv när det tar emot istället för att vara självkritisk och kräva att du ska vara perfekt i alla lägen.

Här är några tips från forskaren Kerstin Neff, som förhoppningsvis hjälper dig att vara snällare och mer förstående mot dig själv:

Våga vara svag

Att inte vilja berätta om motgångar och misslyckanden för andra är ett tecken på dålig självmedkänsla.

Var snäll mot dig själv

Varför ser vi medkänsla som något positivt, förutom när det kommer till oss själva? Då ska vi vara hårda, trots att det är det sista vi behöver.

Motgångar är mänskligt

Försök att se dig själv utifrån och omfatta din situation med värme. Motgångar är mänskligt och drabbar alla.

Det du vill räknas

Mät inte din lycka och framgång genom andra människors ögon; ofta blandar man ihop det med vad man förväntas vilja. Fråga dig själv: Varför vill jag detta?

Våga säga nej

Säg inte ja till saker bara för att du tror att det förväntas av dig. Självmedkänsla handlar också om att känna efter vad du verkligen känner och vill, inte vad du tror att andra känner och vill.

Var inte så kritisk

Alla har nog med sina egna problem. Oftast är det inte andra som rynkar på näsan åt dig, utan du själv.

Publicerad 2016-08-01


Relaterade artiklar

Anger Management
Anger Management
Har du svårt att hålla tillbaka ilskan? Då är det dags att ta tag i problemet - ett hetlevrat temperament kan vara ett hot mot både karriären och privatlivet.
Lagt in 1 oktober på Startsida
Så vinner du en extra timme
Så vinner du en extra timme
Du är inte ensam om att känna att tiden aldrig räcker till. Arbete, träning, hämta på dagis, laga mat – och så ska man sova också!
Lagt in 1 juli på Startsida
Medborgarlön nästa?
Medborgarlön nästa?
Med en statlig basinkomst ska alla medborgare garanteras en rimlig levnadsstandard. Det är utgångspunkten för ett omstritt försök i Finland.
Lagt in 1 juni på Startsida
Ta en promenad om du vill bli smart
Ta en promenad om du vill bli smart
Korsord, sudoku och schack är aktiviteter som tränar vår hjärna. Men den bästa hjärngymnastiken är faktiskt att vara fysiskt aktiv. Till råga på allt motverkar det allt från stress till sjukskrivningar.
Lagt in 16 maj på Startsida
Är din arbetsplats kreativ?
Är din arbetsplats kreativ?
Det finns all anledning att söka sig till en arbetsplats där kreativitet uppmuntras. Förutom att jobbet blir roligare upplever de anställda mindre stress och känner sig friskare.
Lagt in 1 maj på Startsida
Annons:
Jobbsafari app