Sluta hacka på dig själv!


Sluta hacka på dig själv!

Den som har förmågan att hysa medkänsla med sig själv hanterar sina relationer bättre, är mer nyfiken och känner större livsglädje.

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


Folk har väl alltid klagat på sig själva, men kombinationen sociala medier och utbredd individualism gör att fenomenet blivit vanligare. Många känner att de ska leva upp till en bild som vid närmare eftertanke är i stort sett omöjlig, samtidigt som de dömer sig själva hårdare än de dömer andra.

Det är ingen bra trend. Forskningen visar att den som känner medkänsla med sig själv också klarar sig bättre i arbetslivet, en insikt som gör att intresset för så kallad compassionträning nu ökar i snabb takt.

Compassion, eller självmedkänsla, är ett förhållningssätt för att skapa inre trygghet och därmed bättre hantera livets upp- och nedgångar. Genom att träna på att få en vänligare och varmare attityd till både sig själv och andra skapas även ett hälsosammare arbetsklimat.

Överdriven självkritik står nämligen i vägen för vårt välbefinnande. När du utsätter dig för hård självkritik reagerar ditt inre kamp- och flyktsystem med ett ökat påslag av stresshormoner. På motsatt sätt blir hjärtrytmen lugnare, samtidigt som behagliga substanser som oxytocin och endorfiner utsöndras när du är vänlig mot dig själv.

Har du lätt för att döma dig själv och känna att du inte duger? Då är det hög tid att agera. Det första du måste göra är att bli medveten om din inre kritiker. Vad är det egentligen du säger om dig själv och förtjänar du sådana omdömen? Skulle du vara lika hård mot dina vänner och arbetskamrater?

Lyckas den medvetandeprocessen blir det också lättare att stötta dig själv när det tar emot istället för att vara självkritisk och kräva att du ska vara perfekt i alla lägen.

Här är några tips från forskaren Kerstin Neff, som förhoppningsvis hjälper dig att vara snällare och mer förstående mot dig själv:

Våga vara svag

Att inte vilja berätta om motgångar och misslyckanden för andra är ett tecken på dålig självmedkänsla.

Var snäll mot dig själv

Varför ser vi medkänsla som något positivt, förutom när det kommer till oss själva? Då ska vi vara hårda, trots att det är det sista vi behöver.

Motgångar är mänskligt

Försök att se dig själv utifrån och omfatta din situation med värme. Motgångar är mänskligt och drabbar alla.

Det du vill räknas

Mät inte din lycka och framgång genom andra människors ögon; ofta blandar man ihop det med vad man förväntas vilja. Fråga dig själv: Varför vill jag detta?

Våga säga nej

Säg inte ja till saker bara för att du tror att det förväntas av dig. Självmedkänsla handlar också om att känna efter vad du verkligen känner och vill, inte vad du tror att andra känner och vill.

Var inte så kritisk

Alla har nog med sina egna problem. Oftast är det inte andra som rynkar på näsan åt dig, utan du själv.

Publicerad 2016-08-01


Senaste artiklarna

Sträck på dig
Sträck på dig!
Ditt kroppsspråk ger tydliga signaler om hur du mår och påverkar även förmågan att lösa problem och få andra att lyssna på dig.
Lagt in 1 december på Startsida
Anger Management
Anger Management
Har du svårt att hålla tillbaka ilskan? Då är det dags att ta tag i problemet - ett hetlevrat temperament kan vara ett hot mot både karriären och privatlivet.
Lagt in 1 december på Övriga jobb
Planera karriären
Planera karriären
Handen på hjärtat – vet du verkligen vad som är viktigt för dig i jobbet på kort och lång sikt? Det är kanske hög tid att sätta upp mål och ta fram en handlingsplan för ditt fortsatta yrkesliv!
Lagt in 1 november på Startsida
Anger Management
Anger Management
Har du svårt att hålla tillbaka ilskan? Då är det dags att ta tag i problemet - ett hetlevrat temperament kan vara ett hot mot både karriären och privatlivet.
Lagt in 1 oktober på Startsida
Så vinner du en extra timme
Så vinner du en extra timme
Du är inte ensam om att känna att tiden aldrig räcker till. Arbete, träning, hämta på dagis, laga mat – och så ska man sova också!
Lagt in 1 oktober på Övriga jobb
Annons:
Jobbsafari app