Så vinner du en extra timme


Så vinner du en extra timme

Du är inte ensam om att känna att tiden aldrig räcker till. Arbete, träning, hämta på dagis, laga mat – och så ska man sova också!

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


Vi är många som frågar oss varför dygnet bara har 24 timmar. Man skulle ju behöva minst en timme till för att hinna med såväl alla måsten som allt trevligt som tillvaron även ska innehålla.

Men det finns faktiskt knep som gör att du kan använda dygnets timmar mer effektivt utan att därför behöva stressa mer. Snarare tvärtom.

Tänk bara på all den tid som många lägger ner på sociala medier – in och kika på Facebook, LinkedIn, Twitter och Instagram i tid och otid utan att det tillför så mycket nytt. Eller när man på kvällen slentrianmässigt tittar på flera nyhetsprogram trots att de i princip har samma innehåll, bara för att man blir fast framför TV:n.

Effektivitetskonsulten Petra Brask berättar för tidningen DN att den digitala tekniken öppnar nya möjligheter för att förenkla tillvaron med hjälp av till exempel planeringprogram och inköpslistor som familjen kan dela på. Men samtidigt finns uppenbara risker att resultatet blir tvärtemot vad man tänkt sig.

Som exempel nämner hon det ständiga plingandet i telefonen och statusuppdateringar som de flesta utsätts för även när ska vara lediga och som framförallt leder till stress på morgonen innan familjen ska iväg till jobb, dagis och skola.

Ett bra tips är helt enkelt att gå upp en timme tidigare och i lugn och ro göra sådant som du annars inte hinner med. Genom att på så sätt ordna till en ”extra” timme på dygnet får du en bra och lugn start på dagen.

Men det kräver förstås en del arrangemang. Det går till exempel inte att halvsovande hänga framför TV:n till långt in på småtimmarna; gå istället till sängs lite tidigare. Det är också bra att starta dagen med lite fysiskt aktivitet – en kort morgonpromenad är en perfekt igångsättare.

Det fascinerande är att man på det här sättet inte bara vinner en timme, dessutom blir den timmen paradoxalt nog både effektivare och lugnare. Tidigt på morgonen, när det är tyst och stilla, är man mer kreativ och kan på ett bättre sätt planera resten av dagen. Och det frigör i sin tur ytterligare tid.

Ett vanligt knep för att få bättre ordning på dagen är att skriva ned vad man ska göra. Men enligt Petra Brask är det lika viktigt att notera vad man inte ska göra. Som exempel nämner hon en person som vill renovera sitt kök men varken har tid eller råd just nu. Då är det bättre att ha det projektet på sin ”att-inte-göra-lista” och återkomma om ett år eller så. Då slipper man både stress och dåligt samvete.

Rådet till dig som behöver en timme till på dygnet är alltså att gå upp tidigare, planera dagen och ta det lilla lugna med Facebook. Inte helt omöjligt – eller hur?

Publicerad 2016-07-01


Senaste artiklarna

Prata inte lön oförberedd
Prata inte lön oförberedd
Tycker du att det är jobbigt när det drar ihop sig till lönesamtal? Lugn bara, det finns gott om matnyttiga tips för att du ska känna dig trygg och nå ett bra resultat.
Lagt in 1 mars på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Vem sa att 90-talister är självupptagna latmaskar?
Sex av tio i åldern 23-29 år vill ha ökat ansvar på sin arbetsplats. Det är dessutom väsentligt fler unga som strävar mot att få en chefsposition jämfört med de som är tio år äldre.
Lagt in 1 februari på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Det ljusnar under hösten
I de lägesrapporter som Arbetsförmedlingen publicerat i höst framkommer att det ser allt bättre ut för dig som söker jobb, inte minst om du är ung.
Lagt in 1 januari på Startsida
Planera karriären
Planera karriären
Handen på hjärtat – vet du verkligen vad som är viktigt för dig i jobbet på kort och lång sikt? Det är kanske hög tid att sätta upp mål och ta fram en handlingsplan för ditt fortsatta yrkesliv!
Lagt in 1 januari på Övriga jobb
Sträck på dig
Sträck på dig!
Ditt kroppsspråk ger tydliga signaler om hur du mår och påverkar även förmågan att lösa problem och få andra att lyssna på dig.
Lagt in 1 december 2016 på Startsida
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.