Så vinner du en extra timme


Så vinner du en extra timme

Du är inte ensam om att känna att tiden aldrig räcker till. Arbete, träning, hämta på dagis, laga mat – och så ska man sova också!

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


Vi är många som frågar oss varför dygnet bara har 24 timmar. Man skulle ju behöva minst en timme till för att hinna med såväl alla måsten som allt trevligt som tillvaron även ska innehålla.

Men det finns faktiskt knep som gör att du kan använda dygnets timmar mer effektivt utan att därför behöva stressa mer. Snarare tvärtom.

Tänk bara på all den tid som många lägger ner på sociala medier – in och kika på Facebook, LinkedIn, Twitter och Instagram i tid och otid utan att det tillför så mycket nytt. Eller när man på kvällen slentrianmässigt tittar på flera nyhetsprogram trots att de i princip har samma innehåll, bara för att man blir fast framför TV:n.

Effektivitetskonsulten Petra Brask berättar för tidningen DN att den digitala tekniken öppnar nya möjligheter för att förenkla tillvaron med hjälp av till exempel planeringprogram och inköpslistor som familjen kan dela på. Men samtidigt finns uppenbara risker att resultatet blir tvärtemot vad man tänkt sig.

Som exempel nämner hon det ständiga plingandet i telefonen och statusuppdateringar som de flesta utsätts för även när ska vara lediga och som framförallt leder till stress på morgonen innan familjen ska iväg till jobb, dagis och skola.

Ett bra tips är helt enkelt att gå upp en timme tidigare och i lugn och ro göra sådant som du annars inte hinner med. Genom att på så sätt ordna till en ”extra” timme på dygnet får du en bra och lugn start på dagen.

Men det kräver förstås en del arrangemang. Det går till exempel inte att halvsovande hänga framför TV:n till långt in på småtimmarna; gå istället till sängs lite tidigare. Det är också bra att starta dagen med lite fysiskt aktivitet – en kort morgonpromenad är en perfekt igångsättare.

Det fascinerande är att man på det här sättet inte bara vinner en timme, dessutom blir den timmen paradoxalt nog både effektivare och lugnare. Tidigt på morgonen, när det är tyst och stilla, är man mer kreativ och kan på ett bättre sätt planera resten av dagen. Och det frigör i sin tur ytterligare tid.

Ett vanligt knep för att få bättre ordning på dagen är att skriva ned vad man ska göra. Men enligt Petra Brask är det lika viktigt att notera vad man inte ska göra. Som exempel nämner hon en person som vill renovera sitt kök men varken har tid eller råd just nu. Då är det bättre att ha det projektet på sin ”att-inte-göra-lista” och återkomma om ett år eller så. Då slipper man både stress och dåligt samvete.

Rådet till dig som behöver en timme till på dygnet är alltså att gå upp tidigare, planera dagen och ta det lilla lugna med Facebook. Inte helt omöjligt – eller hur?

Publicerad 2016-07-01


Senaste artiklarna

Anger Management
Anger Management
Har du svårt att hålla tillbaka ilskan? Då är det dags att ta tag i problemet - ett hetlevrat temperament kan vara ett hot mot både karriären och privatlivet.
Lagt in 1 december på Övriga jobb
Sträck på dig
Sträck på dig!
Ditt kroppsspråk ger tydliga signaler om hur du mår och påverkar även förmågan att lösa problem och få andra att lyssna på dig.
Lagt in 1 december på Startsida
Sluta hacka på dig själv!
Sluta hacka på dig själv!
Den som har förmågan att hysa medkänsla med sig själv hanterar sina relationer bättre, är mer nyfiken och känner större livsglädje.
Lagt in 1 november på Övriga jobb
Planera karriären
Planera karriären
Handen på hjärtat – vet du verkligen vad som är viktigt för dig i jobbet på kort och lång sikt? Det är kanske hög tid att sätta upp mål och ta fram en handlingsplan för ditt fortsatta yrkesliv!
Lagt in 1 november på Startsida
Anger Management
Anger Management
Har du svårt att hålla tillbaka ilskan? Då är det dags att ta tag i problemet - ett hetlevrat temperament kan vara ett hot mot både karriären och privatlivet.
Lagt in 1 oktober på Startsida
Annons:
Jobbsafari app