Receptionisten är företagets ansikte utåt


Receptionisten är företagets ansikte utåt

En receptionist är ofta kundens eller patientens första möte med ett företag. Antingen via telefon eller öga mot öga vid en reception. Fatta vilken viktig kille eller tjej det är!


Man brukar säga att ett första intryck ofta är bestående. Din uppsyn, ditt kroppsspråk och din röst bedöms inom, sägs det, sju sekunder! Det går alltså nästan med ljusets hastighet, det är en överlevnadsfunktion i människohjärnan. Och om just du är en receptionist så påverkar du och det intryck du ger gärna personens första intryck av hela företaget. Kanske kan du rent av vara avgörande för om det blir en affär eller inte!

Receptionister arbetar på hotell och konferensanläggningar eller på företag. De kan också arbeta på exempelvis kommuner eller landsting.

Vad gör en receptionist?

Vad gör då en receptionist? Enligt kollega.se så tar en receptionist bland annat emot besökare och gäster och hänvisar till plats, lokal och person. Hen sköter också in- och utpassering samt kopplar telefonsamtal. Kontorsarbete kan också ingå i arbetsuppgifterna. Lönen är individuell och påverkas av typen av arbetsuppgifter, hur du utför dem, graden av ansvar med mera.

Om man arbetar som receptionist på ett hotell checkar man även in och ut gäster samt informerar om hotellets faciliteter. Att arbeta just på hotell innebär förstås kontakt med många olika människor även från andra länder och hotellreceptionisten bör därför vara social och ha goda språkkunskaper. För att kunna besvara gästernas frågor är det också bra om hotellreceptionisten har kunskaper om de sevärdheter och aktiviteter som finns på orten. Beroende på hotellets storlek kan arbetsuppgifterna variera, på mindre hotell kan hotellreceptionisten till exempel ibland även arbeta med lokalvård.

Många hotell har öppet dygnet runt och hotellreceptionisten kan därför jobba sena kvällar och nätter, vilket ställer krav på flexibilitet.

Serviceinriktad

Att vara serviceinriktad, tala tydligt och svara koncist är viktigt för en receptionist. Att vara flexibel och kunna anpassa sig efter person hör också till viktiga förmågor. En receptionist måste också vara bra på att göra flera saker samtidigt och dessutom vara en noggrann person.

Varierande arbetsuppgifter och mötet med människor tycker många receptionister är några av fördelarna med yrket. Att det ofta är stressigt och att man ständigt blir avbruten, hör däremot till nackdelarna.

Receptionistutbildningar kan finnas hos fristående utbildningsanordnare. De flesta bemanningsföretag anordnar internutbildningar till receptionister och telefonister.

Arbetsmarknad

Hotellbranschen har haft en stark utveckling under flera år, en utveckling som förväntas fortsätta. Att hushållen förväntas ha en god ekonomi under det kommande året gör att människor kan resa mer. Även antalet hotellnätter som bokas av företag och turister förväntas öka. Detta påverkar naturligtvis arbetsmarknaden positivt för receptionister som arbetar på hotell.

Samtidigt sker en utveckling som gör att behovet av receptionister minskar. Till exempel samordnas receptionsarbetet med andra arbetsuppgifter såsom administrationsarbete eller lokalvård. Det blir också allt vanligare att den tekniska utvecklingen ersätter en del av receptionistens arbete på företagsreceptioner, till exempel genom att besökare själva anmäler sina besök på en dator. Sammantaget gör detta att efterfrågan på receptionister minskar.

Enligt Arbetsförmedlingens bedömningar blir det fortsatt hård konkurrens om jobben för receptionister under hela 2016.

Publicerad 2016-05-01


Senaste artiklarna

Så skriver du din profiltext för ditt CV som ger dig ingång till intervju
Så skriver du din profiltext för ditt CV som ger dig ingång till intervju
Enligt rekryteringsanalysen 2017, läser 80 % av arbetsgivare CV först och 83 % profiltexten. Så hur skal du skriva ditt CV för att komma genom nålsögat? Läs vidare och få råd och tips till texten om din akademiska profil.
Lagt in 1 november på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb
Så skriver du en bättre jobbansökan
Så skriver du en bättre jobbansökan
För dig som önskar grundläggande kunskap
Lagt in 1 oktober på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb
5 tips till löneförhandlingen
5 tips till löneförhandlingen
Placera dig på andra sidan av förhandlingsbordet och få 5 tips till löneförhandlingar från en ledare som har förhandlat lön mer än 250 gånger.
Lagt in 1 september på Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb
Om ditt CV inte är intressant, är det 50/50 chans för att din ansökan blir läst
Om ditt CV inte är intressant, är det 50/50 chans för att din ansökan blir läst
Det är inte säkert att du kan skriva dig till jobbet om du inte skriver med kunnighet i orden. Faktiskt är det endast 49 % chans för att din ansökan blir läst om du inte har tillräcklig kunnighet.
Lagt in 1 augusti på Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb
Så framstår du som motiverad, väl förberedd och närvarande på jobbintervjun
Så framstår du som motiverad, väl förberedd och närvarande på jobbintervjun
En undersökning visar at de tre starkaste intryck du kan lämna efter en jobbintervju, är att du är motiverad, väl förberedd och närvarande. Läs här hur du lyckas med det.
Lagt in 1 juli på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för statistik och för att göra webbplatsen mer användarvänlig. Cookies placeras av Jobbsafari och våra samarbetspartner. Klickar du vidare på sidan, accepterar du att det placeras cookies i dessa syften. Läs mer här om vår användning av cookies, inklusive hur du väljer bort cookies.