Receptionisten är företagets ansikte utåt


Receptionisten är företagets ansikte utåt

En receptionist är ofta kundens eller patientens första möte med ett företag. Antingen via telefon eller öga mot öga vid en reception. Fatta vilken viktig kille eller tjej det är!


Man brukar säga att ett första intryck ofta är bestående. Din uppsyn, ditt kroppsspråk och din röst bedöms inom, sägs det, sju sekunder! Det går alltså nästan med ljusets hastighet, det är en överlevnadsfunktion i människohjärnan. Och om just du är en receptionist så påverkar du och det intryck du ger gärna personens första intryck av hela företaget. Kanske kan du rent av vara avgörande för om det blir en affär eller inte!

Receptionister arbetar på hotell och konferensanläggningar eller på företag. De kan också arbeta på exempelvis kommuner eller landsting.

Vad gör en receptionist?

Vad gör då en receptionist? Enligt kollega.se så tar en receptionist bland annat emot besökare och gäster och hänvisar till plats, lokal och person. Hen sköter också in- och utpassering samt kopplar telefonsamtal. Kontorsarbete kan också ingå i arbetsuppgifterna. Lönen är individuell och påverkas av typen av arbetsuppgifter, hur du utför dem, graden av ansvar med mera.

Om man arbetar som receptionist på ett hotell checkar man även in och ut gäster samt informerar om hotellets faciliteter. Att arbeta just på hotell innebär förstås kontakt med många olika människor även från andra länder och hotellreceptionisten bör därför vara social och ha goda språkkunskaper. För att kunna besvara gästernas frågor är det också bra om hotellreceptionisten har kunskaper om de sevärdheter och aktiviteter som finns på orten. Beroende på hotellets storlek kan arbetsuppgifterna variera, på mindre hotell kan hotellreceptionisten till exempel ibland även arbeta med lokalvård.

Många hotell har öppet dygnet runt och hotellreceptionisten kan därför jobba sena kvällar och nätter, vilket ställer krav på flexibilitet.

Serviceinriktad

Att vara serviceinriktad, tala tydligt och svara koncist är viktigt för en receptionist. Att vara flexibel och kunna anpassa sig efter person hör också till viktiga förmågor. En receptionist måste också vara bra på att göra flera saker samtidigt och dessutom vara en noggrann person.

Varierande arbetsuppgifter och mötet med människor tycker många receptionister är några av fördelarna med yrket. Att det ofta är stressigt och att man ständigt blir avbruten, hör däremot till nackdelarna.

Receptionistutbildningar kan finnas hos fristående utbildningsanordnare. De flesta bemanningsföretag anordnar internutbildningar till receptionister och telefonister.

Arbetsmarknad

Hotellbranschen har haft en stark utveckling under flera år, en utveckling som förväntas fortsätta. Att hushållen förväntas ha en god ekonomi under det kommande året gör att människor kan resa mer. Även antalet hotellnätter som bokas av företag och turister förväntas öka. Detta påverkar naturligtvis arbetsmarknaden positivt för receptionister som arbetar på hotell.

Samtidigt sker en utveckling som gör att behovet av receptionister minskar. Till exempel samordnas receptionsarbetet med andra arbetsuppgifter såsom administrationsarbete eller lokalvård. Det blir också allt vanligare att den tekniska utvecklingen ersätter en del av receptionistens arbete på företagsreceptioner, till exempel genom att besökare själva anmäler sina besök på en dator. Sammantaget gör detta att efterfrågan på receptionister minskar.

Enligt Arbetsförmedlingens bedömningar blir det fortsatt hård konkurrens om jobben för receptionister under hela 2016.

Publicerad 2016-05-01


Senaste artiklarna

Framtidsinriktad karriärplanering
Är du orolig för att ditt yrke inte kommer att finnas kvar om tio år? Se då till att skaffa en kompetens som gör att du kan vara en del av den snabba förändringen på dagens arbetsmarknad.
Lagt in 1 oktober 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Varför är så många besvikna på sitt arbete?
För den som hittar rätt karriärväg innebär arbetet en daglig glädje som engagerar och utmanar. För andra känns arbetet snarare som ett nödvändigt ont, som att offra sin tid och frihet enbart i utbyte mot lönen.
Lagt in 16 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så bromsar du klockan
Än är undrens tid inte förbi – du kan faktiskt vinna tid genom att ge bort den!
Lagt in 1 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så mycket tjänar chefen
Vill du tjäna bra? Se då till att vara man och få jobb som finansdirektör i ett privat företag med säte i Stockholm.
Lagt in 17 augusti 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Här finns jobben i framtiden!
Arbetsförmedlingen gör regelmässiga prognoser för att identifiera branscher med goda framtidsutsikter. Här följer några exempel på yrken med mycket stora möjligheter under de kommande 5-10 åren.
Lagt in 1 augusti 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons: