Prästen slår följe från vaggan till graven


Prästen slår följe från vaggan till graven

Mötet med människor är en viktig del av prästyrket. Och människorna som prästen möter befinner sig ofta i stor sorg eller i stor glädje.


I arbetet som präst träffar man människor i alla åldrar och i många olika livssituationer.

Men vad gör då en präst mer konkret? En präst i en församling i Svenska kyrkan arbetar med att planera och leda exempelvis gudstjänster, dop, bröllop och begravningar. Prästen ger också vägledning, så kallad själavård och undervisning i det kristna budskapet åt församlingens medlemmar.

Ser man till gudstjänsten så kräver den noggranna förberedelser. Den planeras och genomförs ofta i samråd med arbetslaget, men själva predikan skrivs av prästen.

Det är vanligt att prästen leder konfirmandgrupper och ungdoms- eller pensionärsträffar. Prästen möter också människor i enskilda samtal om tros- och andliga frågor. Det kan vara bra att veta att ett samtal med en präst alltid sker under tystnadsplikt.

När det handlar om dop, bröllop och begravningar så möter prästen anhöriga och planerar ceremonierna och upplägget tillsammans med dem.

Allt vanligare med arbetslag

Som präst kan man vara anställd i en församling som kyrkoherde eller komminister. Medan kyrkoherden ansvarar och leder arbetet i församlingen, arbetar en komminister som präst under ledning av kyrkoherden. Inom en församling arbetar man idag ofta i arbetslag och prästen samarbetar då med andra präster, diakoner, församlingsassistenter, församlingspedagoger och församlingsmusiker.

Det finns även prästtjänster utanför församlingen. Exempel på detta är fängelsepräst, sjukhuspräst, polispräst och fältpräst.

Många präster ser på sitt yrke som lite av en livsstil. Enligt Svenska kyrkan så gäller uppdraget som präst alla aspekter av livet, både i och utanför arbetstiden.

Prästens arbetstid är ofta oregelbunden. Det förekommer kvälls- och helgarbete samt även jourtjänstgöring.

Svenska kyrkan i siffror

Idag finns det 3500 yrkesverksamma präster i Sverige.

Under förra året (2015) så minskade antalet medlemmar i Svenska kyrkan med 1,1 procent, vilket är i nivå med tidigare år. Omkring 49 000 barn döptes, samtidigt avled cirka 74 000 medlemmar. Tillsammans bidrog detta till en minskning på 0,4 procent.

Cirka 9000 personer, från 12 år och uppåt, valde aktivt att bli medlemmar i Svenska kyrkan, vilket är det högsta antalet på 20 år. Ungefär 30 procent av dessa är ungdomar som inträder vid konfirmationen. Samtidigt valde 0,78 procent av medlemmarna att lämna Svenska kyrkan under 2015. Det är ungefär i nivå med året innan.

52 000 barndop hölls under 2015, nästan hälften av alla barn döps – som har minst en förälder som är medlem i Svenska kyrkan.

www.svenskakyrkan.se/statistik

Publicerad 2016-07-01


Relaterade artiklar

Snart utses superkommunikatören 2016
Snart utses superkommunikatören 2016
Den 3 maj avgörs vem som blir 2016 års superkommunikatör. Det är nu fjärde året i rad som tidningen Resumé arrangerar tävlingen och eventet ”150 svenska superkommunikatörer”.
Lagt in 1 maj på Försäljning och kommunikation
Vad är skillnaden mellan PR och annonsering?
Vad är skillnaden mellan PR och annonsering?
Många undrar vad skillnaden är mellan PR och annonsering och när man ska använda vad. Den första frågan besvarar vi här, den andra är lite lurigare.
Lagt in 1 mars på Försäljning och kommunikation
Merförsäljning – kärnan till framgång
Merförsäljning – kärnan till framgång
Många experter på sälj lyfter fram merförsäljning som ett vinnande koncept. Kort sagt; det handlar om proaktivitet.
Lagt in 1 januari på Försäljning och kommunikation
En grafisk formgivare som gillar utmaningar
En grafisk formgivare som gillar utmaningar
Som grafisk formgivare brinner Malin Lindskog för färg och form. Variationen i yrket var också något som lockade henne. - Jag formger allt från kokböcker till godispåsar.
Lagt in 1 november 2015 på Försäljning och kommunikation
Fotbollskanalen – en framgångssaga
Fotbollskanalen – en framgångssaga
Fotbollskanalen lockar närmare en halv miljon tittare i veckan. Men när man drog igång sajten 2006 var det som ett experiment - sportjournalisten Olof Lundh fick att halvår på sig att dra igång verksamheten. Idag är Fotbollskanalen ett välkänt brand och Olof själv ett aktat namn i journalistvärlden. Jobbsafari fick en pratstund med den kända tv-profilen.
Lagt in 1 september 2015 på Försäljning och kommunikation
Annons:
Jobbsafari app