OBM ordnar de rätta konsekvenserna


leadership organizational behavior management

Av Fayme Alm

Varför gör medarbetarna som de gör och inte som chefen vill att de ska göra? Med OBM - Organizational Behavior Management – blir chefer uppmärksamma på vad deras eget beteende får för konsekvenser för personalen och hur de kan påverka medarbetarnas.

Peter Fichtel är legitimerad psykolog och arbetar med ledarskapsutveckling. Han beskriver OBM som ett sätt som förändrar/styr/motiverar människors beteenden genom att ordna fram rätt konsekvenser:

”Vårt beteende påverkas av vilka konsekvenser vårt uppträdande får. Forskarna har räknat fram att vårt beteende påverkas till 80 procent av vad vårt uppträdande får för konsekvenser och endast till 20 procent av vilka uppmaningar eller instruktioner vi fått.”

Positiv förstärkning avgörande
OBM utgår från att vi människor gör det som vi får förstärkning för. För personer i ledande positioner gäller det att finna medarbetarnas maximala förmåga genom att undersöka vad som skapar drivkraft hos dem. Peter Fichtel ger exempel:

”Det kan handla om att ge medarbetarna möjlighet att få vara med att påverka, att ta mer ansvar, vidareutbilda sig eller att få olika utmaningar. Ofta är det väldigt små saker som uppskattning. Chefer glömmer bort att uppskatta medarbetarna när de gör bra vardagliga saker. De borde ge dem beröm för allt som de gör och styra och påverka mer via konsekvenser än instruktioner."

I teorin låter det väldigt enkelt, påpekar Peter Fichtel, men i verkligheten är det betydligt svårare att genomföra OBM. Cheferna måste nämligen bete sig systematiskt och inte slumpmässigt. De ska också klara av att förklara målen och skapa arbetslust hos medarbetarna.

”Man får inte glömma att många redan har det kul på jobbet, då kan man förbättra det som redan är bra. Väljer man att bli chef så är det oftast för att man vill prestera och bli bättre. Och i de flesta chefer bor det en lagledare. Hur kan man som lagledare öka lusten på arbetsplatsen?”

Verktygslåda
Ett av de råd som Peter Fichtel ger till chefer är att undersöka hur medarbetarnas engagemang syns i beteendet och att bryta ner egenskaperna i beteendedelar. Ofta har engagerade medarbetare ett kluster av tjugo till hundra beteenden.

De mindre beteendedelarna gör det greppbart för chefen att se var återkopplingen bäst ska ske. Det är inte alltid som det räcker med en klapp på axeln.

”Det handlar mycket om hur man levererar återkoppling till sina medarbetare, att man gör det på beteenden och inte på egenskaper. Samt att man som chef är tydlig i sin kommunikation och ser till att personalen blir införstådd med de nya arbetssätten. Människors beteende byggs av att det förstärks eller försvagas i miljön som man befinner sig i. Arbetsmiljön kan göra skillnad.”

Publicerad 2011-03-17


Senaste artiklarna

Så framstår du som motiverad, väl förberedd och närvarande på jobbintervjun
Så framstår du som motiverad, väl förberedd och närvarande på jobbintervjun
En undersökning visar at de tre starkaste intryck du kan lämna efter en jobbintervju, är att du är motiverad, väl förberedd och närvarande. Läs här hur du lyckas med det.
Lagt in 1 juli på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb
Så skriver du din profiltext för ditt CV som ger dig ingång till intervju
Så skriver du din profiltext för ditt CV som ger dig ingång till intervju
Enligt rekryteringsanalysen 2017, läser 80 % av arbetsgivare CV först och 83 % profiltexten. Så hur skal du skriva ditt CV för att komma genom nålsögat? Läs vidare och få råd och tips till texten om din akademiska profil.
Lagt in 1 juni på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb
Framtidsinriktad karriärplanering
Är du orolig för att ditt yrke inte kommer att finnas kvar om tio år? Se då till att skaffa en kompetens som gör att du kan vara en del av den snabba förändringen på dagens arbetsmarknad.
Lagt in 1 oktober 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Varför är så många besvikna på sitt arbete?
För den som hittar rätt karriärväg innebär arbetet en daglig glädje som engagerar och utmanar. För andra känns arbetet snarare som ett nödvändigt ont, som att offra sin tid och frihet enbart i utbyte mot lönen.
Lagt in 16 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så bromsar du klockan
Än är undrens tid inte förbi – du kan faktiskt vinna tid genom att ge bort den!
Lagt in 1 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för statistik och för att göra webbplatsen mer användarvänlig. Cookies placeras av Jobbsafari och våra samarbetspartner. Klickar du vidare på sidan, accepterar du att det placeras cookies i dessa syften. Läs mer här om vår användning av cookies, inklusive hur du väljer bort cookies.