OBM ordnar de rätta konsekvenserna


leadership organizational behavior management

Av Fayme Alm

Varför gör medarbetarna som de gör och inte som chefen vill att de ska göra? Med OBM - Organizational Behavior Management – blir chefer uppmärksamma på vad deras eget beteende får för konsekvenser för personalen och hur de kan påverka medarbetarnas.

Peter Fichtel är legitimerad psykolog och arbetar med ledarskapsutveckling. Han beskriver OBM som ett sätt som förändrar/styr/motiverar människors beteenden genom att ordna fram rätt konsekvenser:

”Vårt beteende påverkas av vilka konsekvenser vårt uppträdande får. Forskarna har räknat fram att vårt beteende påverkas till 80 procent av vad vårt uppträdande får för konsekvenser och endast till 20 procent av vilka uppmaningar eller instruktioner vi fått.”

Positiv förstärkning avgörande
OBM utgår från att vi människor gör det som vi får förstärkning för. För personer i ledande positioner gäller det att finna medarbetarnas maximala förmåga genom att undersöka vad som skapar drivkraft hos dem. Peter Fichtel ger exempel:

”Det kan handla om att ge medarbetarna möjlighet att få vara med att påverka, att ta mer ansvar, vidareutbilda sig eller att få olika utmaningar. Ofta är det väldigt små saker som uppskattning. Chefer glömmer bort att uppskatta medarbetarna när de gör bra vardagliga saker. De borde ge dem beröm för allt som de gör och styra och påverka mer via konsekvenser än instruktioner."

I teorin låter det väldigt enkelt, påpekar Peter Fichtel, men i verkligheten är det betydligt svårare att genomföra OBM. Cheferna måste nämligen bete sig systematiskt och inte slumpmässigt. De ska också klara av att förklara målen och skapa arbetslust hos medarbetarna.

”Man får inte glömma att många redan har det kul på jobbet, då kan man förbättra det som redan är bra. Väljer man att bli chef så är det oftast för att man vill prestera och bli bättre. Och i de flesta chefer bor det en lagledare. Hur kan man som lagledare öka lusten på arbetsplatsen?”

Verktygslåda
Ett av de råd som Peter Fichtel ger till chefer är att undersöka hur medarbetarnas engagemang syns i beteendet och att bryta ner egenskaperna i beteendedelar. Ofta har engagerade medarbetare ett kluster av tjugo till hundra beteenden.

De mindre beteendedelarna gör det greppbart för chefen att se var återkopplingen bäst ska ske. Det är inte alltid som det räcker med en klapp på axeln.

”Det handlar mycket om hur man levererar återkoppling till sina medarbetare, att man gör det på beteenden och inte på egenskaper. Samt att man som chef är tydlig i sin kommunikation och ser till att personalen blir införstådd med de nya arbetssätten. Människors beteende byggs av att det förstärks eller försvagas i miljön som man befinner sig i. Arbetsmiljön kan göra skillnad.”

Publicerad 2011-03-17


Senaste artiklarna

Framgången väntar runt hörnet
Ingen annan kan bestämma hur dina mål ser ut; de måste du sätta upp på egen hand. Vet du bara vart du vill nå kommer också motivationen som ett brev på posten.
Lagt in 16 juni på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Fler blir hoppjerkor – på gott och ont
Byta jobb kan vara ett plus i karriären, men det gäller att lära sig så mycket som möjligt innan man går vidare.
Lagt in 1 juni på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Är du riktigt klok
Det finns ett antal karaktärsdrag som är typiska för en person som vi brukar uppfatta som klok, förståndig – ja, till och med vis.
Lagt in 15 maj på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Mångfald med förhinder
Andelen chefer som är födda utomlands eller som har två utrikes födda föräldrar är fortfarande låg. Däremot finns det förhållandevis många egenföretagare med utländsk bakgrund.
Lagt in 1 maj på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
5 anledningar att söka jobb utomlands
Funderar du på att söka jobb utanför Sverige, men kämpar med den välbekanta osäkerheten? Här finner du fem anledningar till varför du inte bör tveka utan ta chansen när den presenterar sig.
Lagt in 17 april på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.