OBM ordnar de rätta konsekvenserna


leadership organizational behavior management

Av Fayme Alm

Varför gör medarbetarna som de gör och inte som chefen vill att de ska göra? Med OBM - Organizational Behavior Management – blir chefer uppmärksamma på vad deras eget beteende får för konsekvenser för personalen och hur de kan påverka medarbetarnas.

Peter Fichtel är legitimerad psykolog och arbetar med ledarskapsutveckling. Han beskriver OBM som ett sätt som förändrar/styr/motiverar människors beteenden genom att ordna fram rätt konsekvenser:

”Vårt beteende påverkas av vilka konsekvenser vårt uppträdande får. Forskarna har räknat fram att vårt beteende påverkas till 80 procent av vad vårt uppträdande får för konsekvenser och endast till 20 procent av vilka uppmaningar eller instruktioner vi fått.”

Positiv förstärkning avgörande
OBM utgår från att vi människor gör det som vi får förstärkning för. För personer i ledande positioner gäller det att finna medarbetarnas maximala förmåga genom att undersöka vad som skapar drivkraft hos dem. Peter Fichtel ger exempel:

”Det kan handla om att ge medarbetarna möjlighet att få vara med att påverka, att ta mer ansvar, vidareutbilda sig eller att få olika utmaningar. Ofta är det väldigt små saker som uppskattning. Chefer glömmer bort att uppskatta medarbetarna när de gör bra vardagliga saker. De borde ge dem beröm för allt som de gör och styra och påverka mer via konsekvenser än instruktioner."

I teorin låter det väldigt enkelt, påpekar Peter Fichtel, men i verkligheten är det betydligt svårare att genomföra OBM. Cheferna måste nämligen bete sig systematiskt och inte slumpmässigt. De ska också klara av att förklara målen och skapa arbetslust hos medarbetarna.

”Man får inte glömma att många redan har det kul på jobbet, då kan man förbättra det som redan är bra. Väljer man att bli chef så är det oftast för att man vill prestera och bli bättre. Och i de flesta chefer bor det en lagledare. Hur kan man som lagledare öka lusten på arbetsplatsen?”

Verktygslåda
Ett av de råd som Peter Fichtel ger till chefer är att undersöka hur medarbetarnas engagemang syns i beteendet och att bryta ner egenskaperna i beteendedelar. Ofta har engagerade medarbetare ett kluster av tjugo till hundra beteenden.

De mindre beteendedelarna gör det greppbart för chefen att se var återkopplingen bäst ska ske. Det är inte alltid som det räcker med en klapp på axeln.

”Det handlar mycket om hur man levererar återkoppling till sina medarbetare, att man gör det på beteenden och inte på egenskaper. Samt att man som chef är tydlig i sin kommunikation och ser till att personalen blir införstådd med de nya arbetssätten. Människors beteende byggs av att det förstärks eller försvagas i miljön som man befinner sig i. Arbetsmiljön kan göra skillnad.”

Publicerad 2011-03-17


Relaterade artiklar

Hållbart arbetsliv
Hållbart arbetsliv
En titt på den senaste tidens rapporter visar på en kraftig ökning av sjukskrivningar som är kopplade till den psykosociala hälsan. Dessutom tycks situationen i Sverige vara värre än i övriga EU.
Lagt in 1 oktober på Chefsjobb och personal
Tio tecken på en dålig chef
Tio tecken på en dålig chef
Bra ledarskap handlar om att undvika fällor som gör dig till en dålig chef. Time Magazine har listat tio tecken i tiden på välmenande beslut som ofta slår fel.
Lagt in 1 september på Chefsjobb och personal
Ta vara på nej-sägarna
Ta vara på nej-sägarna
I nästan alla arbetsgrupper finns någon person som irriterar de övriga medarbetarna. Jobbigt förstås, men de oppositionella kollegerna kan i själva verket vara nyckeln till bättre arbetsresultat.
Lagt in 1 augusti på Chefsjobb och personal
Gränsen mellan arbete och fritid
Gränsen mellan arbete och fritid
I takt med att arbetslivet förändras ställs nya krav på både arbetsgivare och anställda. Det gäller bland annat att säkerställa att gränsen mellan arbete och fritid inte suddas ut.
Lagt in 1 juli på Chefsjobb och personal
Surdeg - en chefstrend man vill vara utan
Surdeg - en chefstrend man vill vara utan
I köket är det trendigt att baka med surdeg. I chefsvärlden är det en växande trend man helst varit utan. Surdegar som jäser på skrivbordet kostar i energi och stress.
Lagt in 1 juni på Chefsjobb och personal
Annons:
Jobbsafari app