När studenterna får välja



Kampen om de unga talangerna blir allt hårdare – och det är de stora, välkända namnen som ligger i topp när studenterna själva får välja var de helst vill jobba.

Hedengren Media

David Hedengren
Hedengren Media


Samtidigt som många är utan arbete finns det gott om företag som har svårt att rekrytera personal med den kompetens de efterfrågar. Det här så kallade matchningsproblemet gör att det är extra viktigt för arbetsgivarna hur unga välutbildade uppfattar deras verksamhet och arbetsmiljö.

De företag, organisationer och myndigheter som erbjuder intressanta arbetsuppgifter i en dynamisk, och även gärna internationell atmosfär har givetvis ett försprång när det gäller att locka till sig ny kvalificerad personal.

Mot den bakgrunden är det många som med spänning har inväntat årets FöretagsBarometer, omröstningen där Sveriges universitets- och högskolestudenter rankar sina framtida drömarbetsgivare. 2016 års undersökning, den 29 i ordningen, har besvarats av 24 473 studenter från ett trettiotal universitet och högskolor. Så här ser toppen ut inom några av studiekategorierna:

Ekonomi

  1. Google
  2. H&M
  3. IKEA
  4. Spotify

Civilingenjörer

  1. Google
  2. Volvo Cars
  3. Sweco
  4. ÅF

Data/IT

  1. Google
  2. Spotify
  3. Microsoft
  4. Dice

Juridik

  1. Utrikesdepartementet
  2. FN
  3. Mannheimer Swartling
  4. Åklagarmyndigheten

Förutom att ranka sina favoritarbetsgivare visar undersökningen även vad som är viktigt i den framtida karriären för studenterna. Högst upp på den listan kommer ”balans mellan arbete och privatliv”, följt av ”trygg eller säker i sitt arbete” samt att vara ”hängiven en god sak eller känna att man tjänar ett högre syfte”.

När det gäller vad studenterna tycker är viktigast hos framtida arbetsgivare ser topp tre ut så här:

  • Goda referenser för framtida karriär
  • Hög framtida inkomst
  • Kreativ och dynamisk arbetsmiljö

Att gamla könsroller alltjämt präglar arbetsmarknaden påvisas även i undersökningen. På frågan vilken månadslön man förväntar sig när man kommer ut i arbetslivet, ligger kvinnliga studenter i genomsnitt drygt två tusen kronor lägre i månaden än manliga studenter.

Publicerad 2016-12-01


Senaste artiklarna

Vem sa att 90-talister är självupptagna latmaskar?
Sex av tio i åldern 23-29 år vill ha ökat ansvar på sin arbetsplats. Det är dessutom väsentligt fler unga som strävar mot att få en chefsposition jämfört med de som är tio år äldre.
Lagt in 1 januari på Företag
Mångfald är lönsamt
Mångfald är lönsamt
Talanger som missar ett jobb på grund av att fördomar påverkar rekryteringsprocessen drabbar inte bara den enskilde utan även företagens lönsamhet.
Lagt in 1 december 2016 på Chefsjobb och personal
Bygga starka team
Bygga starka team
Är det dålig stämning i gruppen, drar ni åt olika håll och har svårt att förstå varandra? Eller trivs ni väldigt bra ihop, men utan att det sker någon utveckling? Då är det hög tid för team coaching!
Lagt in 1 november 2016 på Företag
Marshmallow-utmaningen
Marshmallow-utmaningen
Varför är vissa grupper bättre på att samarbeta och lösa uppgifter än andra? Det är utgångspunkten för en gruppövning där okokt spaghetti och en marshmallow står i fokus.
Lagt in 1 november 2016 på Chefsjobb och personal
Från mindfulness till workfulness
Från mindfulness till workfulness
Drygt 80 procent känner att de måste svara på samtal, sms och mail under sin arbetstid – ungefär lika många som störs när andra håller på med sina mobiler under ett möte. Hög tid för digital detox med andra ord!
Lagt in 1 oktober 2016 på Företag
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.