Mötas på riktigt


Mötas på riktigt

På många arbetsplatser satsar man målmedvetet för att skapa en positiv arbetsplatskultur. Men det kräver sin tid och påverkar även olika delar av verksamheten. Ta bara det här med möteskvaliteten.

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


En som har funderat en hel på vad som krävs för att skapa bra möten är managementkonsulten Per Hörberg. I boken ”Mötas på riktigt” har han samlat sina erfarenheter. Utgångspunkten är att en dålig möteskultur ofrånkomligen leder till att medarbetare tappar engagemang.

Ett vanligt fel är att mötet inte har ett tydligt syfte, att knappt den som är sammankallande har riktig koll på vad det är man egentligen vill uppnå. Då finns också risken att deltagarna inte har klart för sig hur man ska gå vidare när mötet väl är avslutat.

Ytterligare ett problem är att många möten i själva verket tröttar ut deltagarna istället för att ge energi och skapa motivation. Den risken ökar förstås på arbetsplatser där man har möten titt som tätt, vilket är en åkomma som tyvärr tycks sprida sig till allt fler branscher.

Det är en sida av saken. Den andra visar tydligt att väl planerade och lagom många möten är en perfekt avstamp för framgång. Vi har alla behov av att mötas och prata igenom hur vi ska arbeta så effektivt som möjligt – men det måste alltså ske på ett genomtänkt sätt; att mötas på riktigt.

Per Hörberg utgår i sin bok från tre tumregler, som lämpligt nog alla börjar på bokstaven A – avsikt, agenda och arbetsformer. Låt oss i korthet beskriva vad respektive tumregel står för.

Först avsikt: Det gäller att deltagarna verkligen vet vad mötet syftar till innan det börjar och att det även tydliggörs när man drar igång. En sådan målsättning brukar gå att få till på en mening eller två. Tänk också igenom vilken typ av möte det handlar om – ska ni besluta något, bara informera eller driva på utvecklingen av verksamheten?

Sedan agendan: Ett bra tips är att inte ha för många punkter utan lämna utrymme för aktivt deltagande. Undvik också att enbart använda rubriker på dagordningen; lägg även till någon eller några förtydligande meningar.

Och så till sist arbetsformerna: Per Hörberg menar att det är viktigt att variera sig – att till exempel inte alltid sitta i samma lokal eller med ett bord mellan deltagarna. Det kan också vara vettigt när det gäller mer strategiska frågor, att inleda i smågrupper och sedan lyssna på vad respektive grupp kommit fram till innan man fattar beslut. Att kort sagt få igång en dialog.

Erfarenheten visar att en bra möteskultur förutsätter att det finns en avsikt och en agenda som grund. Sedan är det upp till den som leder mötet att välja arbetsformer som passar och inspirerar deltagarna. För till syvende och sist är det ju trots allt deltagarna som tillsammans avgör om det blir ett bra eller dåligt möte.

Lycka till!

Publicerad 2016-04-18


Senaste artiklarna

Framtidsinriktad karriärplanering
Är du orolig för att ditt yrke inte kommer att finnas kvar om tio år? Se då till att skaffa en kompetens som gör att du kan vara en del av den snabba förändringen på dagens arbetsmarknad.
Lagt in 1 oktober på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Varför är så många besvikna på sitt arbete?
För den som hittar rätt karriärväg innebär arbetet en daglig glädje som engagerar och utmanar. För andra känns arbetet snarare som ett nödvändigt ont, som att offra sin tid och frihet enbart i utbyte mot lönen.
Lagt in 16 september på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så bromsar du klockan
Än är undrens tid inte förbi – du kan faktiskt vinna tid genom att ge bort den!
Lagt in 1 september på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så mycket tjänar chefen
Vill du tjäna bra? Se då till att vara man och få jobb som finansdirektör i ett privat företag med säte i Stockholm.
Lagt in 17 augusti på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Här finns jobben i framtiden!
Arbetsförmedlingen gör regelmässiga prognoser för att identifiera branscher med goda framtidsutsikter. Här följer några exempel på yrken med mycket stora möjligheter under de kommande 5-10 åren.
Lagt in 1 augusti på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.