Mikroutbildning – effektiv kunskapsinjektion


Mikroutbildning – effektiv kunskapsinjektion

Kunskapssamhället innebär att vi ständigt måste vara beredda att lära oss nytt. Men det är lättare sagt än gjort med tanke på att tid numera är en bristvara.

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


Aldrig tidigare i historien har det funnits så många kunskapskällor att ösa ur. Med några snabba tangenttryck kommer du via Internet åt det mesta av världens samlade kunskaper. Och det är givetvis en enorm möjlighet med tanke på den snabba förändringstakten. Det är mot den bakgrunden vi ska betrakta den snabba expansionen av så kallad mikroutbildning.

Dagens företag lägger ner alltmer pengar på att utveckla personalens kompetens. Men samtidigt minskar den lärarledda undervisningen. Det beror på att den är både dyr och tidskrävande. Dessutom visar modern forskning att i runda tal 80 procent av det vi lär oss glöms bort på bara en månad.

Nya tider kräver med andra ord ny inlärningsteknik. Det avspeglas i en ökad andel e-learning och andra digitala metoder, till exempel mikroutbildning. Med mikroutbildning avses en kurs som kan genomföras på kafferasten eller en eller ett par timmar. På så sätt kan man fokusera på ett litet väl avgränsat område – antingen som en del av en mer omfattande kurs eller för att lösa ett specifikt problem – utan att i någon större grad inkräkta på den löpande verksamheten.

Det blir till exempel allt vanligare att en mikroutbildning sätts in för personer som befinner sig mitt i ett projekt där man av någon anledning inte kommer vidare. Då kan man plocka bort allt onödigt som ofta ingår i traditionella utbildningar och lägga fokus på det centrala och därmed sänka kunskapströskeln.

I det här sammanhanget är den digitala tekniken, inte minst våra mobiler, ett fantastiskt hjälpmedel. Den medför att vi kan portionera ut inlärandet – på tunnelbanan, i fikarummet, på gymmet eller vad det nu kan vara – vilket gör kunskapen mer lättsmält. Processen underlättas förstås om företaget har en mobilapp för sina medarbetare där de kommer åt internutbildningen.

Sedan är det bara fantasin som begränsar vilka användningsområden som blir aktuella – introduktionsprogram för nyanställda, säljträning vid lanseringar av nya produkter, information om organisationsförändringar och nya arbetsrutiner. Listan kan göras nästan hur lång som helst beroende på verksamhet och behov.

Här är avslutningsvis de ”fyra nycklar” som HRbloggen rekommenderar för en bra mikroutbildning:

Interaktivt

Se till att innehållet verkligen engagerar.

Portionsförpackat

Servera inte medarbetarna större munsbitar i taget än de kan tugga i sig.

Dynamiskt

Varva text med bilder, videofilmer och länkar för att göra lärandet lättare och roligare.

Direkt feedback

Uppdatera löpande medarbetarna om deras framsteg i utbildningen.

Publicerad 2016-08-01


Relaterade artiklar

Akut lärarbrist kräver nya grepp
Akut lärarbrist kräver nya grepp
Höjda löner och prova på-tjänster – den akuta lärarbristen i Sverige tacklas på olika sätt. Och inom en snar framtid väntar nya utmaningar på grund av en ålderstigen lärarkår.
Lagt in 1 september på Undervisning
Doktorsexamen ingen garanti för lönelyft
Doktorsexamen ingen garanti för lönelyft
Allt fler ingenjörer väljer att doktorera. Men en framtida prestigefull titel är ingen garanti för ett rejält lönelyft. Det framgår av siffror från medlemsförbundet Sveriges ingenjörer.
Lagt in 1 juni på Undervisning
Nyanlända blir lösning på lärarbrist
Nyanlända blir lösning på lärarbrist
Den stora flyktingströmmen till Sverige sätter press på skolorna. Behovet av nya lärare är enormt och en del av lösningen finns bland de nyanlända.
Lagt in 1 april på Undervisning
Bibliotekens uppgång kan finnas i Nederländerna
Bibliotekens uppgång kan finnas i Nederländerna
Biblioteken tappar besökare och söker efter en ny identitet. Svaren för att vända trenden till en uppgång kan finnas i Nederländerna, men också i en nationell biblioteksstrategi som mejslas fram av en känd journalist.
Lagt in 1 februari på Undervisning
Vetenskapsrådet sågar tidiga betyg – ger inte bättre resultat
Vetenskapsrådet sågar tidiga betyg – ger inte bättre resultat
Betyg eller inte bland yngre elever är ett ständigt trätoämne i den svenska skolan och nu konstaterar Vetenskapsrådet att det inte finns något samband mellan tidiga betyg och förbättrade resultat bland eleverna.
Lagt in 1 december 2015 på Undervisning
Annons:
Jobbsafari app