Merförsäljning – kärnan till framgång


 Merförsäljning – kärnan till framgång

Många experter på sälj lyfter fram merförsäljning som ett vinnande koncept. Kort sagt; det handlar om proaktivitet.


Just proaktivitet lyfts ofta fram som ett nyckelord i tränade säljorganisationer. Säljcoacher kallar det för att hjälpa en kund att köpa, och samtidigt tydliggöra för sina säljare hur merförsäljning skapar nytta för kunden.

Många företag lägger största delen av sin fokus på nyförsäljning, vilket i och för sig är viktigt för att växa. Men hur ska man växa om de kunder man redan har försvinner? Här kommer fokus på merförsäljning in – och varför samtliga medarbetare borde involveras!

Motvilja mot att ”kränga”

Hos många är problemet en inneboende motvilja mot att ”kränga på” folk saker. Men tänker man istället i termerna av att hjälpa en kund, så har man förändrat sitt mindset och har med största sannolikhet större möjligheter till framgång som säljare. Ta en frisör som exempel. Vem lyssnar inte på en frisörs råd om rätt schampo!? Just detta fall är ett bra exempel även när det gäller att aldrig glömma att du som säljare alltid borde vara en förebild. Det finns ju det berömda uttrycket: ”Leva som man lär”. Eller: Vem går till en frisör med dåligt skött hår?

Många säljare säljer rätt och slätt det man som kund ber om. Inte mer än så. Således hjälper de heller inte kunden proaktivt, enligt flera säljexperter. Det räcker ofta inte med att man på bilverkstaden föreslår att byta torkarblad när bilen ändå är på verkstaden, klar för att hämtas. Föreställ dig istället att man i samband med att bilen lämnas in säger: ”Merparten av våra kunder väljer att byta torkarbladen när de ändå servar bilden. Lätt att glömma bort och det handlar ju om en ren säkerhetsfråga för bästa möjliga sikt. Vi bjuder på arbetet så betalar du bara för materialet.” Klappat och klart, säger jag.

Potentiella ambassadörer

En annan viktig aspekt i säljet är att träna samtliga i ett företag. Att se alla anställda som potentiella ambassadörer för företaget – på jobbet och utanför. Och alla måste förstå vad företaget ytterst sysslar med. Kan låta självklart, men är det sällan. Många gör sitt jobb, och gör det bra. Men tänk om de med jämna mellanrum och i många olika sammanhang - oberoende av yrke och uppgift - även berättade om företaget och dess produkter mer allmänt. Och låter ett brinnande intresse och engagemang lysa igenom! Alla kan sälja, menar jag. Om de tror på det de säljer – och inte minst – trivs på företaget! Men se, detta är nog en annan artikel.

Publicerad 2016-01-01


Senaste artiklarna

Framtidsinriktad karriärplanering
Är du orolig för att ditt yrke inte kommer att finnas kvar om tio år? Se då till att skaffa en kompetens som gör att du kan vara en del av den snabba förändringen på dagens arbetsmarknad.
Lagt in 1 oktober 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Varför är så många besvikna på sitt arbete?
För den som hittar rätt karriärväg innebär arbetet en daglig glädje som engagerar och utmanar. För andra känns arbetet snarare som ett nödvändigt ont, som att offra sin tid och frihet enbart i utbyte mot lönen.
Lagt in 16 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så bromsar du klockan
Än är undrens tid inte förbi – du kan faktiskt vinna tid genom att ge bort den!
Lagt in 1 september 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så mycket tjänar chefen
Vill du tjäna bra? Se då till att vara man och få jobb som finansdirektör i ett privat företag med säte i Stockholm.
Lagt in 17 augusti 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Här finns jobben i framtiden!
Arbetsförmedlingen gör regelmässiga prognoser för att identifiera branscher med goda framtidsutsikter. Här följer några exempel på yrken med mycket stora möjligheter under de kommande 5-10 åren.
Lagt in 1 augusti 2017 på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons: