Lärare lär av egna processer


lärare

Av Fayme Alm

Sista plats. Det var Ribbaskolans placering bland de tolv andra betygsättande skolorna i Jönköpings kommun läsåret 2009-2010. Efter att ha blivit modellskola där lärarna skaffar sig egen forskande kompetens har samma skola ett läsår senare klättrat upp till tredje plats. Med skolnära forskning säkerställer lärarna skolan som en kunskapsorganisation.

Vem ska förse skolan med ny kunskap om inte lärarna? Det var utgångspunkten när Tomas Kroksmark, då nytillträdd professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping, skrev en debattartikel i den lokala pressen vintern 2010.

Tomas Kroksmark hade gjort en studie av samtliga skolor i Jönköpings län. Ingen av dem uppfyllde de nationella målen.

Modiga politiker
Oväntat fick han stöd från barn- och utbildningsförvaltningen i Jönköpings kommun. Samtal inleddes och Tomas Kroksmark fick gehör för sina idéer om hur lärare tillsammans med högskola och universitet skulle kunna forska utifrån sina egna kunskaper och erfarenheter:

”Jag är väldigt imponerad av politikernas mod. Det är fritidspolitiker, som verkligen försöker att göra sitt bästa. De var villiga att satsa på en modellskola och efter möten med föräldrar och lärare på Ribbaskolan i Gränna drog vi igång ett femårigt projekt som handlar om kollektiv kompetensutveckling för yrkesverksamma lärare.”

Kommunen ställde krav på att samtliga lärare och rektorer skulle delta i projektet och erbjöd omplaceringen för dem som av olika skäl valde att avstå. Efter ett år har nittio procent valt att stanna och delta i kompetensutvecklingen.

Samproduktion av kunskap
Projektet tar avstamp i det som den nya skollagen skriver i första kapitlet, femte paragrafen: ’Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet’.

För samtidigt finns det en brist på skolnära forskning, som kan stödja lärare och skolor när de vill få eleverna att göra bättre prestationer. Även om det finns en mängd forskning som handlar om skolan, så är den oftast inte gjord av skolfolk. Därför finns det mycket att vinna på att lärarna själva forskar om sin vardag, säger Tomas Kroksmark:

”Modellskolan i Gränna är i grund och botten ett kompetensutvecklingsprojekt eftersom lärarkompetensen är den enda komponent som man kan ändra på. Det går inte att förändra de socioekonomiska förutsättningarna i en familj, inte heller en elevs kulturella bakgrund. Man kan kanske också säga att uppdraget som staten ger till kommunala skolor är för svårt, för komplicerat, att kursplanerna skrivs på tolkningsbara sätt och att betygskriterierna är godtyckliga. Det som återstår är att utveckla ny kunskap hos lärare. De ska bli väldigt mycket skickligare på att lära barn saker och ting, bli bättre på att undervisa. Till detta behöver lärarna didaktisk kunskap och vetenskapliga verktyg. De måste lära sig att analysera processer som de själva är med och skapar.”

Nationellt institut för lärarforskning
Det som står överst på Tomas Kroksmarks önskelista nu är att ett nationellt institut för lärarforskning inrättas, så att lärare får möjlighet att få en forskande kompetens, säger Tomas Kroksmark:

”Vi kan inte fortsätta att sälja ut den forskande kompetensen. Istället kan ett nationellt institut byggas av människor som har skolnära patos och som vill utveckla lärarskrået, så att det blir mer vetenskapligt förankrat. Idag är det ofarligt att angripa skolan, det finns ingen kunskap att bemöta påståenden med. Menar politikerna allvar med att man måste göra något med skolan, måste också kompetensen samlas.”

KÄLLA
En modellskola på vetenskaplig grund
Modellskola

Publicerad 2011-09-01


Senaste artiklarna

Framgången väntar runt hörnet
Ingen annan kan bestämma hur dina mål ser ut; de måste du sätta upp på egen hand. Vet du bara vart du vill nå kommer också motivationen som ett brev på posten.
Lagt in 16 juni på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Fler blir hoppjerkor – på gott och ont
Byta jobb kan vara ett plus i karriären, men det gäller att lära sig så mycket som möjligt innan man går vidare.
Lagt in 1 juni på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Är du riktigt klok
Det finns ett antal karaktärsdrag som är typiska för en person som vi brukar uppfatta som klok, förståndig – ja, till och med vis.
Lagt in 15 maj på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Mångfald med förhinder
Andelen chefer som är födda utomlands eller som har två utrikes födda föräldrar är fortfarande låg. Däremot finns det förhållandevis många egenföretagare med utländsk bakgrund.
Lagt in 1 maj på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
5 anledningar att söka jobb utomlands
Funderar du på att söka jobb utanför Sverige, men kämpar med den välbekanta osäkerheten? Här finner du fem anledningar till varför du inte bör tveka utan ta chansen när den presenterar sig.
Lagt in 17 april på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.