I framtidens rekrytering vänds mycket upp och ner


I framtidens rekrytering vänds mycket upp och ner

Ironiska Generation X skojade till det, men rättade in sig i ledet på arbetsmarknaden. Självständiga Generation Y menar allvar och ger företagen en tuff utmaning när det gäller framtidens rekrytering.


I HR-branschen jobbar man just nu för högtryck för att hitta nya former för rekrytering av personal. På seminarier och i bloggar först diskussioner och kastas fram åsikter om hur man bäst går till väga för att hitta den rätta medarbetaren i en djungel av kanaler.

Fram växer en bild av en marknad där mycket vänds upp och ner. Supertalangerna får agenter precis som idrottsstjärnor och agenterna är yrkesverksamma profiler med brett kontaktnät och stor kunskap om en specifik bransch.

Relationer och förståelse för marknaden där företagen agerar trumfar enorma databaser, säger Mona Cohen, grundare av en uppstickaren Cohen+Co, i en intervju i Veckans Affärer.

Därför jobbar vi med insiders, så kallade agenter, i olika branscher i stället för outsiders, som rekryteringskonsulter vanligtvis är, fortsätter hon.

Via rekryteringsbyråer

Saliga äro papperstidningarnas platsannonser och vägen till varje jobb går numera allt som oftast via en rekryteringsbyrå. Fast tiderna förändras även här och varje generation sätter sin prägel på arbetsmarknaden.

Generation X, en beteckning på människor födda tidigt 60-tal och fram till sent 70-tal, kallas även för den ironiska generationen. Men när det kom till att börja försörja sig rättade man snabbt in sig i ledet och gjorde jobbet; man menade ju inte så mycket med det där ständiga skämtandet.

Deras barn i Generation Y (födda tidigt 80-tal fram till tidigt 00-tal) har visat sig vara en tuffare nöt att knäcka. Här har vi ungar som tidigt och på egen hand kunnat bilda sig en uppfattning av omvärlden tack vare den digitala revolutionen.

Bra återväxt för entreprenörer

Drömmen är inte i första hand en fast anställning, utan snarare att göra det själv. Återväxten för entreprenörer förefaller med andra ord vara god. Och färska siffror visar också att antalet enmansföretag växer i Sverige.

Att vara en driftig entreprenör har för många unga kommit att bli sinnebilden av framgång, säger Peter Siljerud, trendspanare och framtidsforskare, på sajten bisnode.com.

Men alla företag som behöver anställa då? Ja, de måste kanske börja tänka annorlunda för att kunna attrahera en generation som prioriterar det lustfyllda och att i större utsträckning få jobba med det de är intresserade av.

Djupare innebörd lockar

Aje Stenholm, affärsområdeschef på Inhouse AB, skriver så här på hrinfo.se:
”Om vi tittar på företag som har lyckats, så kan man se att de inte bara beskriver vad som förväntas av företagets anställda. De fokuserar istället på varför företaget finns och varför de utför det arbete som de gör. På så sätt lockar man den yngre generationen med en tydlig gemensam värdegrund och en djupare innebörd med arbetet.”

Strukturerad feedback

Personlig utveckling och flexibla arbetstider är mer attraktivt än status och hög lön. Feedback blir viktigt för att behålla den digitala generationen. Och det räcker inte med ”bra jobbat…”

”För att det ska bli effektivt så måste feedback vara strukturerad, stringent och koncis”, konstaterar Aje Stenholm.

Ingrid Höög, VD på Wise Professionals, menar att rekrytering alltmer handlar om investering i mänskliga relationer.
”Jag tror att vi måste börja se på rekryteringsprocessen med nya ögon. Inte bara som ett instrumentellt flöde från A till B, utan snarare som ett systematiskt och proaktivt relationsbyggande i ett ständigt pågående kretslopp. Vi måste betrakta och förhålla oss till rekrytering på samma sätt som vi förhåller oss till andra strategiska investeringar”, skriver hon på hrbloggen.se.

Publicerad 2016-08-01


Senaste artiklarna

När studenterna får välja
Kampen om de unga talangerna blir allt hårdare – och det är de stora, välkända namnen som ligger i topp när studenterna själva får välja var de helst vill jobba.
Lagt in 1 december på Företag
Bygga starka team
Bygga starka team
Är det dålig stämning i gruppen, drar ni åt olika håll och har svårt att förstå varandra? Eller trivs ni väldigt bra ihop, men utan att det sker någon utveckling? Då är det hög tid för team coaching!
Lagt in 1 november på Företag
Från mindfulness till workfulness
Från mindfulness till workfulness
Drygt 80 procent känner att de måste svara på samtal, sms och mail under sin arbetstid – ungefär lika många som störs när andra håller på med sina mobiler under ett möte. Hög tid för digital detox med andra ord!
Lagt in 1 oktober på Företag
Bättre arbetsmiljö med motion
Bättre arbetsmiljö med motion
Enligt statistik från Arbetsmiljöverket ökar sjukfrånvaron i Sverige. Man konstaterar också att en förbättrad arbetsmiljö leder till minskad stress och ohälsa. Då är frågan bara hur det ska uppnås?
Lagt in 1 juli på Företag
Man ska vara snäll mot varandra
Man ska vara snäll mot varandra
Det räcker inte att samla de vassaste medarbetarna för att skapa en framgångsrik arbetsgrupp. Det visar en undersökning från Google.
Lagt in 16 juni på Företag
Annons:
AIDS-Fondet