Hållbart arbetsliv


Hållbart arbetsliv

En titt på den senaste tidens rapporter visar på en kraftig ökning av sjukskrivningar som är kopplade till den psykosociala hälsan. Dessutom tycks situationen i Sverige vara värre än i övriga EU.

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


En orsak till ökningen kan vara att det så kallade gränslösa arbetet slår igenom alltmer. Den nya tekniken gör att vi inte bara är tillgängliga under arbetsdagen utan även på kvällar och helger. För många är detta en stor fördel – man kan planera var och när arbetet ska göras – medan det för andra innebär ökad stress på grund av svårigheter att dra en gräns mellan arbete och fritid.

Ett annat problem är när anställda tar på sig en massa arbetsuppgifter som de egentligen inte hinner med. I vissa fall beror det givetvis på att de tycker att det är intressant och utvecklande, men i många fall kan det nog snarare vara för att göra sin chef eller arbetsgivare nöjd.

I det här sammanhanget brukar man tala om ett hållbart arbetliv. Och en av de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det är att det finns tid för återhämtning. Måste du av någon anledning arbeta en kväll är det ju inte så smart att ha ett möte nästa morgon klockan 08.30. Det är ett planeringsansvar som chef och arbetstagare måste ta gemensamt.

Känner du själv att du börjar bli sliten eller har en kollega som befinner sig i riskzonen? Då är det viktigt att agera direkt och ta en diskussion med sin närmaste chef. Som i så många andra situationer blir det svårare att lösa ett problem ju längre man väntar. Och hinner det gå så långt att den drabbade traskar rakt in i väggen kan det ta väldigt lång tid för honom eller henne att komma tillbaka i arbete igen.

Att skapa ett hållbart arbetsliv har den stora fördelen att både arbetsgivare och arbetstagare gynnas. En vinn vinn-situation i ordets verkliga bemärkelse.

Här är några sammanfattande råd för att du ska klara arbetslivet på ett bra sätt, signerade fackförbundet Naturvetarna:

  • Sätt gränser mellan arbetsliv och fritid.
  • Våga säg nej till nya arbetsuppgifter.
  • Tydliggör hur du vill vara tillgänglig när du är ledig.
  • Avsätt tid för återhämtning.
  • Ta upp frågan om den sociala arbetsmiljön i utvecklingssamtalen.
Publicerad 2016-10-01


Senaste artiklarna

Mångfald är lönsamt
Mångfald är lönsamt
Talanger som missar ett jobb på grund av att fördomar påverkar rekryteringsprocessen drabbar inte bara den enskilde utan även företagens lönsamhet.
Lagt in 1 december på Chefsjobb och personal
Marshmallow-utmaningen
Marshmallow-utmaningen
Varför är vissa grupper bättre på att samarbeta och lösa uppgifter än andra? Det är utgångspunkten för en gruppövning där okokt spaghetti och en marshmallow står i fokus.
Lagt in 1 november på Chefsjobb och personal
Tio tecken på en dålig chef
Tio tecken på en dålig chef
Bra ledarskap handlar om att undvika fällor som gör dig till en dålig chef. Time Magazine har listat tio tecken i tiden på välmenande beslut som ofta slår fel.
Lagt in 1 september på Chefsjobb och personal
Ta vara på nej-sägarna
Ta vara på nej-sägarna
I nästan alla arbetsgrupper finns någon person som irriterar de övriga medarbetarna. Jobbigt förstås, men de oppositionella kollegerna kan i själva verket vara nyckeln till bättre arbetsresultat.
Lagt in 1 augusti på Chefsjobb och personal
Gränsen mellan arbete och fritid
Gränsen mellan arbete och fritid
I takt med att arbetslivet förändras ställs nya krav på både arbetsgivare och anställda. Det gäller bland annat att säkerställa att gränsen mellan arbete och fritid inte suddas ut.
Lagt in 1 juli på Chefsjobb och personal
Annons:
Jobbsafari app