Från mindfulness till workfulness


Från mindfulness till workfulness

Drygt 80 procent känner att de måste svara på samtal, sms och mail under sin arbetstid – ungefär lika många som störs när andra håller på med sina mobiler under ett möte. Hög tid för digital detox med andra ord!

Hedengren Media

Erik Larsson
Hedengren Media


En undersökning av TNS Sifo, på uppdrag av Telenor, bekräftar att många arbetstagare känner stress av att alltid vara tillgängliga och uppkopplade via mobil och dator. Följden är bland annat att det ofta uppstår irritation, framförallt i samband med möten. Det är bakgrunden till det utbildningsprogram som Telenor tagit fram tillsammans med hjärnforskaren Katarina Gospic.

Utgångspunkten är att se till så att alla på en arbetsplats ska känna sinnesnärvaro på jobbet, eller workfulness som man valt att kalla det för. På så sätt hoppas man kunna utveckla en sund digital arbetsmiljö och därmed motverka teknikstress, som i sin tur drar ner effektivitet och produktivitet.

Det handlar alltså inte om att ta avstånd från den nya tekniken utan snarare att hantera den på ett smartare sätt för att verkligen ta vara på de möjligheter som öppnar sig. Misslyckas man försämras både arbetsmiljö och prestationer. Det visar sig att teknikavbrott och distraktioner kan sänka våra prestationer med över 60 procent och att det tar ungefär 25 minuter att återfå koncentrationen när vi väl blivit avbrutna.

Katarina Gospic menar att multitasking är en myt. För att prestera på topp behöver vi istället göra en sak i taget samt få lugn och ro. När vi gör flera saker samtidigt måste hjärnan hela tiden ställa om sig, vilket är väldigt energikrävande. Det gör att prestationerna blir sämre än om man hanterar en sak åt gången.

Här är några tips från Telenor hur du ska få sinnesnärvaro på jobbet:

  • Stäng av mobiltelefon och annan teknik i samband med möten.
  • Stäng av alla ljudsignaler på mobiltelefoner, datorer och annan elektronik under arbetstid.
  • Blockera alla distraherande pop up-fönster och push-notiser i datorn och mobilen.
  • Gå undan när du ska ringa eller blir uppringd.
  • Inför fasta, individuellt anpassade tider för mail, sms och telefonsamtal.
  • Lägg ifrån dig tekniken helt en stund varje dag. Hjärnan behöver vilopauser för att kunna prestera på topp i viktiga jobbsammanhang.

Men givetvis har även arbetsgivare och chefer ett stort ansvar i det här sammanhanget. Här är Telenors recept:

  • Sprid kunskap om varför det är viktigt med regler och policys för teknikanvändning.
  • Inför mobilfria möten.
  • Inför ljudlöst som standard.
  • Undvik mobilsamtal i öppna kontorslandskap.
  • Definiera förväntningar på tillgänglighet.
  • Uppmuntra medarbetare att använda de tekniska lösningar som finns på arbetsplatsen för att hantera och sortera information.
Publicerad 2016-10-01


Senaste artiklarna

När studenterna får välja
Kampen om de unga talangerna blir allt hårdare – och det är de stora, välkända namnen som ligger i topp när studenterna själva får välja var de helst vill jobba.
Lagt in 1 december på Företag
Bygga starka team
Bygga starka team
Är det dålig stämning i gruppen, drar ni åt olika håll och har svårt att förstå varandra? Eller trivs ni väldigt bra ihop, men utan att det sker någon utveckling? Då är det hög tid för team coaching!
Lagt in 1 november på Företag
I framtidens rekrytering vänds mycket upp och ner
I framtidens rekrytering vänds mycket upp och ner
Ironiska Generation X skojade till det, men rättade in sig i ledet på arbetsmarknaden. Självständiga Generation Y menar allvar och ger företagen en tuff utmaning när det gäller framtidens rekrytering.
Lagt in 1 augusti på Företag
Bättre arbetsmiljö med motion
Bättre arbetsmiljö med motion
Enligt statistik från Arbetsmiljöverket ökar sjukfrånvaron i Sverige. Man konstaterar också att en förbättrad arbetsmiljö leder till minskad stress och ohälsa. Då är frågan bara hur det ska uppnås?
Lagt in 1 juli på Företag
Man ska vara snäll mot varandra
Man ska vara snäll mot varandra
Det räcker inte att samla de vassaste medarbetarna för att skapa en framgångsrik arbetsgrupp. Det visar en undersökning från Google.
Lagt in 16 juni på Företag
Annons:
Jobbsafari app