Försäkrande arbete med både bredd och spetskompetens


byggnadsingenjör läkar jurist säljar

Av Fayme Alm

Allt som kan försäkras ska också kunna besiktigas. Så säger Katarina Dufvenmark, HR-partner hos försäkringsbolaget If. I företagets personalstyrka finns både personer med specialistkompetens och kundtjänstmedarbetare med vänligt bemötande och kunskaper inom en rad olika områden.

Det är stor bredd på personalen hos försäkringsbolaget If. Spetskompetenserna är många. Här jobbar bland andra brand- och byggnadsingenjörer, poliser och läkare, matematiker och jurister, sjuksköterskor och bilmekaniker, it-specialister och analytiker, säljare och snickare.

Förändrad bild
Den förlegade föreställningen om att arbetet på ett försäkringsbolag är något ganska torrt och tråkigt håller på att förändras, säger Katarina Dufvenmark, HR-partner på If. Idag är det fler och fler som inser hur mångfacetterat jobbet är:

”Det finns fortfarande en gammal bild av hur det är att jobba inom försäkringsbranschen. I verkligheten är det en extremt intelligent och mycket komplex bransch, som kräver mycket inom många yrken. Våra medarbetare har hög analytisk förmåga och är väldigt duktiga i sitt fack.”

If, eller If Skadeförsäkring AB som företaget formellt heter, bildades 1999 när de två försäkringsbolagen, svenska Skandia och norska Storebrand, slogs ihop. Idag är If helägt att finska Sampo.

Företagsnamnet syftar på engelskans ’if’ – om något skulle hända. Förutom i Sverige är man också verksam i Danmark, Norge, Finland, Baltikum och Ryssland.

Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, men If har även verksamhet i Göteborg, Malmö, Sundsvall och Nyköping.

Kundtjänst och skadecentra
Liksom andra försäkringsbolag arbetar If med att förebygga skador. Skulle olyckan trots allt vara framme är det viktigt att kunden blir professionellt bemött, säger Katarina Dufvenmark:

”Det är enormt viktigt att de som arbetar i vår kundtjänst ger ett positivt bemötande och har förståelse för kundernas situation vid till exempel en skadeanmälan. Det handlar om att hjälpa kunden genom att ge korrekt information och samtidigt ha ett kunnigt och trevligt sätt.”

Eftersom kundtjänsten ska vara bemannade både kvällar och helger är det många studenter som söker sig dit. Jobbet kräver ingen tidigare utbildning, men språkkunskaper är en merit, berättar Katarina Dufvenmark. Alla som anställs får börja med att gå en tre veckor lång internutbildning.

Kärnvärden
Oavsett var man jobbar inom If ska man leva upp till de fyra kärnvärden som företaget tagit fram utifrån vad kunderna tycker är viktigt, säger Katarina Dufvenmark:

”Vi ska vara enkla att nå och förstå. Det innebär att vi talar tydligt och korrekt rent språkligt, men också att man inte avger löften som man inte kan infria. Som punkt två ska vi vara pålitliga och leva upp till det som vi lovar. Dessutom ska vi vara engagerade och både ta initiativ och bry oss om våra kunder. Och till sist så ska vi vara nyskapande.”

Ett led i nyskapandet är att skapa olika projekt där deltagarna tittar på frågor som man sedan utreder i projektgruppen. Det kan handla om en idé som ska testas i praktiken, utveckling av system som man dagligen använder, utveckling av arbetssätt och arbetsflöde eller ren produktutveckling, säger Katarina Dufvenmark:

”If arbetar målmedvetet med verksamhetsutveckling på alla nivåer i organisationen, så att alla medarbetare kan vara med och påverka utvecklingen. Högt på agendan står också innovation och nyskapande.”

För den som är intresserad av att arbeta på försäkringsbolag erbjuder Yrkeshögskolan olika utbildningar. Läs mer här: Yrkeshögskolan.

Publicerad 2011-09-01


Senaste artiklarna

Fastighetsskötaren har fått nya ansvarsområden
Fastighetsskötaren har fått nya ansvarsområden
Vaktmästaren blev fastighetsskötaren som kunde lite om mycket. Trenden går nu mot både ökad specialisering och samordning med bovärdar och kvartersvärdar i bostadsområdena.
Lagt in 1 juli på Kontor och ekonomi
Receptionisten är företagets ansikte utåt
Receptionisten är företagets ansikte utåt
En receptionist är ofta kundens eller patientens första möte med ett företag. Antingen via telefon eller öga mot öga vid en reception. Fatta vilken viktig kille eller tjej det är!
Lagt in 1 maj på Kontor och ekonomi
Juridik är läran om rättsreglerna
Juridik är läran om rättsreglerna
Juridik och jurist är välkända begrepp, men få vet mer än lite om dess innebörd. Här ger vi oss på ett försök att kort förklara vad de innebär.
Lagt in 1 mars på Kontor och ekonomi
Delade meningar om höjd pensionsålder
Delade meningar om höjd pensionsålder
Alla siffror pekar mot att vi måste jobba mer och längre för att kunna upprättbehålla välfärden. Problemet är att de allra flesta inte vill höja pensionsåldern.
Lagt in 1 januari på Kontor och ekonomi
Noggrannhet viktig egenskap för ekonom
Noggrannhet viktig egenskap för ekonom
Som civilekonom och egenföretagare arbetar Lisbeth Nedström med både små och stora bolag. - För fyra år sedan startade jag mitt bolag Livima AB, säger hon och berättar om sin baby vars namn bygger på hennes egna initialer tillsammans med barnens.
Lagt in 1 november 2015 på Kontor och ekonomi
Annons:
AIDS-Fondet