Försäkrande arbete med både bredd och spetskompetens


byggnadsingenjör läkar jurist säljar

Av Fayme Alm

Allt som kan försäkras ska också kunna besiktigas. Så säger Katarina Dufvenmark, HR-partner hos försäkringsbolaget If. I företagets personalstyrka finns både personer med specialistkompetens och kundtjänstmedarbetare med vänligt bemötande och kunskaper inom en rad olika områden.

Det är stor bredd på personalen hos försäkringsbolaget If. Spetskompetenserna är många. Här jobbar bland andra brand- och byggnadsingenjörer, poliser och läkare, matematiker och jurister, sjuksköterskor och bilmekaniker, it-specialister och analytiker, säljare och snickare.

Förändrad bild
Den förlegade föreställningen om att arbetet på ett försäkringsbolag är något ganska torrt och tråkigt håller på att förändras, säger Katarina Dufvenmark, HR-partner på If. Idag är det fler och fler som inser hur mångfacetterat jobbet är:

”Det finns fortfarande en gammal bild av hur det är att jobba inom försäkringsbranschen. I verkligheten är det en extremt intelligent och mycket komplex bransch, som kräver mycket inom många yrken. Våra medarbetare har hög analytisk förmåga och är väldigt duktiga i sitt fack.”

If, eller If Skadeförsäkring AB som företaget formellt heter, bildades 1999 när de två försäkringsbolagen, svenska Skandia och norska Storebrand, slogs ihop. Idag är If helägt att finska Sampo.

Företagsnamnet syftar på engelskans ’if’ – om något skulle hända. Förutom i Sverige är man också verksam i Danmark, Norge, Finland, Baltikum och Ryssland.

Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, men If har även verksamhet i Göteborg, Malmö, Sundsvall och Nyköping.

Kundtjänst och skadecentra
Liksom andra försäkringsbolag arbetar If med att förebygga skador. Skulle olyckan trots allt vara framme är det viktigt att kunden blir professionellt bemött, säger Katarina Dufvenmark:

”Det är enormt viktigt att de som arbetar i vår kundtjänst ger ett positivt bemötande och har förståelse för kundernas situation vid till exempel en skadeanmälan. Det handlar om att hjälpa kunden genom att ge korrekt information och samtidigt ha ett kunnigt och trevligt sätt.”

Eftersom kundtjänsten ska vara bemannade både kvällar och helger är det många studenter som söker sig dit. Jobbet kräver ingen tidigare utbildning, men språkkunskaper är en merit, berättar Katarina Dufvenmark. Alla som anställs får börja med att gå en tre veckor lång internutbildning.

Kärnvärden
Oavsett var man jobbar inom If ska man leva upp till de fyra kärnvärden som företaget tagit fram utifrån vad kunderna tycker är viktigt, säger Katarina Dufvenmark:

”Vi ska vara enkla att nå och förstå. Det innebär att vi talar tydligt och korrekt rent språkligt, men också att man inte avger löften som man inte kan infria. Som punkt två ska vi vara pålitliga och leva upp till det som vi lovar. Dessutom ska vi vara engagerade och både ta initiativ och bry oss om våra kunder. Och till sist så ska vi vara nyskapande.”

Ett led i nyskapandet är att skapa olika projekt där deltagarna tittar på frågor som man sedan utreder i projektgruppen. Det kan handla om en idé som ska testas i praktiken, utveckling av system som man dagligen använder, utveckling av arbetssätt och arbetsflöde eller ren produktutveckling, säger Katarina Dufvenmark:

”If arbetar målmedvetet med verksamhetsutveckling på alla nivåer i organisationen, så att alla medarbetare kan vara med och påverka utvecklingen. Högt på agendan står också innovation och nyskapande.”

För den som är intresserad av att arbeta på försäkringsbolag erbjuder Yrkeshögskolan olika utbildningar. Läs mer här: Yrkeshögskolan.

Publicerad 2011-09-01


Senaste artiklarna

Framtidsinriktad karriärplanering
Är du orolig för att ditt yrke inte kommer att finnas kvar om tio år? Se då till att skaffa en kompetens som gör att du kan vara en del av den snabba förändringen på dagens arbetsmarknad.
Lagt in 1 oktober på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Varför är så många besvikna på sitt arbete?
För den som hittar rätt karriärväg innebär arbetet en daglig glädje som engagerar och utmanar. För andra känns arbetet snarare som ett nödvändigt ont, som att offra sin tid och frihet enbart i utbyte mot lönen.
Lagt in 16 september på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så bromsar du klockan
Än är undrens tid inte förbi – du kan faktiskt vinna tid genom att ge bort den!
Lagt in 1 september på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Så mycket tjänar chefen
Vill du tjäna bra? Se då till att vara man och få jobb som finansdirektör i ett privat företag med säte i Stockholm.
Lagt in 17 augusti på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Här finns jobben i framtiden!
Arbetsförmedlingen gör regelmässiga prognoser för att identifiera branscher med goda framtidsutsikter. Här följer några exempel på yrken med mycket stora möjligheter under de kommande 5-10 åren.
Lagt in 1 augusti på Startsida, Informationsteknik, Ingenjör och teknik, Chefsjobb och personal, Detaljhandel och service, Industri och hantverk, Försäljning och kommunikation, Undervisning, Kontor och ekonomi, Socialt och hälso- och sjukvård, Övriga jobb, Företag
Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.