Föränderliga tider kommer som ett brev på posten


Föränderliga tider kommer som ett brev på posten

Brevbärarens yrkesroll är i förvandling och branschen blir konkurrensutsatt från flera håll. Men till syvende och sist handlar det om tillit när något kommer som ett brev på posten.


Brevbärare som yrke har gamla anor i Sverige – de första fanns i Stockholm på 1600-talet – och man kan lugnt säga att arbetet har förändrats.

Från att ha varit en man till häst blev det sedermera en hen på cykel eller till fots, innan branschen blev konkurrensutsatt genom både digitaliseringen och att fler än statliga Posten fick möjlighet att dela ut paket och brev.

Konkurrensutsatta branscher

När det smäller till i brevlådan utanför tomten i dag är det oftast en brevbärare i bil som har vägarna förbi med någon slags försändelse.
Snart kan det vara allt fler tidningsbud som gör jobbet. En annan svårt konkurrensutsatt bransch söker med ljus och lykta efter nya arbetsuppgifter och försöker få in en fot på gamla Postens domäner.
Den traditionella brevbäraren finns fortfarande och gnuggar på som förr, men med samma utmaning som på så många andra arbetsplatser – färre ska göra mer.

Jag är en glad skit och trivs med mitt arbete. Det bästa är att jag får vara utomhus. Sol, regn, blåst, spelar ingen roll, säger Erika Johansson till Helsingborgs Dagblad.

Efter 25 år i yrket finns entusiasmen kvar, men det sliter också mer när hushållen hon ska hinna med på en dag ökat från 800 till 1200.
Och det värsta av allt – ett utbrett strul i Helsingborg med post som kommer dagar för sent eller inte alls.
Rationalisering och omorganisation samtidigt som Postnord bytte lokaler har ställt till det.

Det känns fruktansvärt kasst att inte kunna fullfölja sitt arbete, säger Erika Johansson, som ändå känner att det går åt rätt håll tack vare finjusteringar och extra personal.

Postnord

På andra håll i landet har Postnord – som svenska Posten heter efter sammanslagning med motsvarigheten i Danmark – fått finna sig i att bli konkurrensutsatt från flera håll.

När Bring Citymail startade verksamhet i Ystad förra sommaren var det tidningsbud som delade ut posten. Samma arrangemang fanns sedan tidigare i försöksform på Fårö på Gotland.
Tidningsbuden i Göteborg hade ansvaret för utdelningen av kommunens brev fram till i fjor våras, men avtalet som gällde till 2018 sades upp i förtid på grund av missnöje med hanteringen av försändelserna.

”Bristerna har framför allt bestått i att post inte har lämnats i brevlådor utan t.ex. utanför adressaternas dörrar, brev har varit öppnade när de kommit fram och post har inte blivit utdelad eller returnerad”, skriver Göteborgs stads upphandlingsbolag i sitt beslut.
Postnord har tagit över och så vann en klassisk gammal institution i alla fall den striden, eller kanske snarare förtroendet i en upphandling.

Till syvende och sist handlar allting om att sköta jobbet så bra och effektivt som möjligt.
Brevbäraren har sin roll även i ett föränderligt samhälle och grunderna är de samma som de alltid har varit.
Man ska känna tillit – att det kommer som ett brev på posten.

Publicerad 2016-07-01


Senaste artiklarna

Kvinnor tar allt mer plats som brandmän
Kvinnor tar allt mer plats som brandmän
Det är ljusa utsikter för den som vill satsa på en framtid som brandman. Nu tar kvinnor också allt mer plats i ett yrke som alltid varit mansdominerat.
Lagt in 1 maj på Detaljhandel och service
Bartender – mer än att blanda drinkar
Bartender – mer än att blanda drinkar
Den regerande världsmästaren kommer från Sverige, men att vara bartender handlar inte bara om att blanda goda drinkar. Här är några tips om ett allt mer populärt yrke med hela världen som arbetsfält.
Lagt in 1 mars på Detaljhandel och service
Tvätteri med service som ett rent nöje
Tvätteri med service som ett rent nöje
Tvätterierna i Sverige håller ställningarna – ensamhushåll och människor i karriären vill eller hinner inte tvätta allt hemma. Entreprenören Gunnar Andréen ser en framtid för branschen i de stora klädkedjornas insamling av kläder som skänks till behövande.
Lagt in 1 januari på Detaljhandel och service
Grönt ska bli färgen på modet i frisörindustrin
Grönt ska bli färgen på modet i frisörindustrin
Miljömedvetenhet och ekologiskt tänkande vinner mark i frisörbranschen. Ett danskt koncept för att få bort giftiga kemikalier i salongerna har fått spridning i hela Skandinavien.
Lagt in 1 november 2015 på Detaljhandel och service
Servitör – klassiskt yrke med sin egen tävling
Servitör – klassiskt yrke med sin egen tävling
Vad är Oolong? Vilken funktion har handservetten? Vad är egentligen buffé? Tre frågar av många som avgör om du är mogen att försöka bli Årets Servitör – tävlingen som ska lyfta statusen för ett slitsamt men klassiskt yrke.
Lagt in 1 september 2015 på Detaljhandel och service
Annons:
Jobbsafari app
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.