Använd telefonen


kvinna telefon mobil

Av: Kaare Danielsen, Jobindex

Vilket är det bästa sättet att skicka en spontanansökan på? Du kan söka jobb med hjälp av tidningar eller internet, men det mest underskattade verktyget i jakten på ett jobb är faktiskt telefonen.

Ring till företaget innan du skickar in en ansökan. Det gäller särskilt om du skickar spontana ansökningar. Det bästa är att ringa till någon du känner på företaget. Det näst bästa är att ringa till en bekant. Om du inte känner någon på företaget kan du ringa till säljavdelningen eller till receptionen. De är anställda för att vara trevliga och hjälpsamma. Syftet med samtalet är att få information, i första hand ett namn på den person du ska skicka din ansökan till.

Du ska inte skicka en spontanansökan till personalavdelningen. Personaladministratörer är trevliga, snälla och hjälpsamma människor, men det är i slutändan avdelningschefen som bestämmer vem som ska anställas. Personaladministratörer får många ansökningar och deras uppgift är att sortera bort cirka 90 % av ansökningarna. Syftet med en spontanansökan är däremot att få företaget att skapa ett nytt jobb till dig, och det kan en personaladministratör aldrig göra. En personaladministratör kan därför aldrig ge dig ett jobb. De kan bara hindra dig från att få ett jobb, om du inte söker jobb på personalavdelningen. Den enda som i normala fall kan ge dig ett jobb är din blivande chef. Du ska därför hitta en avdelningschef som planerar att anställa en ny medarbetare och skicka in din ansökan direkt till honom eller henne.

Hur ska du göra? Du börjar med att studera företagets hemsida och annan information som du kan hitta om företaget. Sedan ringer du till en eller flera personer på företaget och frågar om företagets produkter och framtidsplaner, om företaget har planer på att utöka eller dra ned och om det finns någon avdelning på företaget som har behov av en person med din bakgrund. Fråga vem som är chef för avdelningen och om du får använda den du talar med som referens vid kontakt med denna chef. Kom ihåg att tacka för all information du får.

Om du vågar kan du ringa till avdelningschefen i det här läget, men de flesta föredrar att skicka ett så kallat kontaktbrev först för att skapa en anledning till att ringa upp. Kontaktbrevet bör inte handla om hur gärna du vill ha ett jobb. Det är ovidkommande för avdelningschefen. Kontaktbrevet ska handla om företaget och om vad du kan göra för det. Det känner du till, eftersom du nu vet en hel del om företaget. Brevet bör innehålla något i stil med:

”Kära xxx, jag har fått ditt namn av nnn, som har berättat att ni snart ska sätta igång med yyy. Det tycker jag är helt rätt. Importen av yyy har redan resulterat i mycket goda resultat för andra företag. Jag har stor erfarenhet av yyy genom mitt tidigare arbete där jag deltog i ett sådant projekt vilket resulterade i zzz. Jag kommer att kontakta dig i nästa vecka för att be om ett möte.”

Om du har ett cv som är väldigt imponerande kan du skicka med det, men det är inte nödvändigt. Ett cv används som tidigare nämnts som grund för att sortera bort folk. Du blir inte bortsorterad om du inte bifogar ditt cv. De erfarenheter som är relevanta för jobbet skriver du istället ned i själva ansökan. Ett cv skickar du först när du har talat med avdelningschefen och vet att det finns en möjlig position. Fördelen med att vänta med att skicka ditt cv är att det ger dig en extra fördel. När du har talat med avdelningschefen, vet du mycket mer om anställningen och har möjlighet att anpassa ditt cv så att det passar för jobbet. Du kan också ta med ditt cv till intervjun.

Sedan ringer du till avdelningschefen. I det här läget är det viktigt att du fattar dig kort och går rakt på sak eftersom det rör sig om upptagna människor som blir störda i sitt arbete. Förbered om möjligt en 30 sekunders presentation som du skriver ned på ett papper och lär dig utantill. Förhoppningsvis leder det till ett bra samtal, och om du har tur blir du också inbjuden till en intervju. Oftast behöver de inte anställa någon ny medarbetare här och nu, men förr eller senare träffar du på någon som ska anställa någon som dig.

Den sista frågan du ställer är den viktigaste: ”Känner du till några andra företag som arbetar inom detta område, och känner du i så fall till namnen på några avdelningschefer där, och får jag använda dig som referens i kontakt med dem?” Om du alltid försöker att få två nya namn varje gång du får ett avslag, kommer du alltid att ha nya företag att kontakta.

Men vad gör du om du inte är så bra på att sälja dig själv och har svårt för att ringa upp företaget innan du skickar in en ansökan? Det finns bara en sak att säga om det. Är du inte bra på att sälja dig själv måste du lära dig det. Samma sak gäller för övrigt om du vill hitta en livskamrat. Märkligt nog finns det många människor som inte har några problem med att ta kontakt med potentiella pojk-/flickvänner, men som inte kan förmå sig att använda samma metoder när de söker jobb.

Förr i tiden behövde man kunna läsa, skriva och räkna för att få ett jobb. I dag behöver du inte längre kunna räkna, men istället ska du veta hur du använder en dator och kunna sälja. Idag finns det nästan inga jobb där du inte har kontakt med andra människor, och där du inte behöver övertyga andra om olika saker. Några säljer produkter, andra försöker få igenom sina förslag och idéer. Och om du är chef ska du övertyga dina medarbetare om att de ska utföra sitt arbete. Nästan oavsett vilket arbete du har ska du kunna övertyga andra människor om olika saker och då kan du lika gärna lära dig att hantera det.

Det betyder naturligtvis inte att du inte kan bli väldigt nervös de första gångerna du ringer till ett företag. Det var jag själv många gånger vid de första samtalen. Detsamma gäller när du ska hitta en livskamrat. Jag tror att alla har känt sig som skälvande nervvrak när de för första gången tog kontakt med någon de var intresserade av. Men det är något du lär dig att övervinna. Detsamma gäller när du ska kontakta företag. Du märker snabbt att även administrativa chefer är trevliga, vänliga och hjälpsamma människor, bara du ser till att inte uppta för mycket av deras tid.

Personalavdelningen sorterar bort cirka 90 % av ansökningarna. Genom att gå kringgå personalavdelningen ökar du dina möjligheter tiofaldigt. Om du skickar ansökningar till små företag sker detta automatiskt. De har nämligen ingen personalavdelning. När du skickar en ansökan direkt till en avdelningschef som planerar att anställa en ny medarbetare står han/hon inför ett svårt val: Antingen ska personen ifråga lägga ned åtskilliga timmar och tusentals kronor på att förbereda en platsannons, annonsera ut jobbet, besvara telefonsamtal, behandla cirka 100 ansökningar, genomföra cirka tio jobbintervjuer och skicka 99 avslag. Eller också kan han/hon anställa en person som redan har visat initiativförmåga och intresse för företaget, nämligen dig. Det kräver lite tur och en hel del arbete, men om du försöker tillräckligt många gånger kommer du att lyckas till slut.

Om du är intresserad av att läsa mer har vi gett ut ett helt häfte som handlar om att söka jobb på detta sätt. Det heter ”Jobjagt og karriereskift”, är skrivet av Torben Lausten och kan köpas i vår bokshop.
Läs häftet "Jobjagt og karriereskift"

Lycka till med ditt jobbsökande!

Med vänlig hälsning, Kaare Danielsen

Publicerad 2011-08-15


Annons:
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för statistik och för att göra webbplatsen mer användarvänlig. Cookies placeras av Jobbsafari och våra samarbetspartner. Klickar du vidare på sidan, accepterar du att det placeras cookies i dessa syften. Läs mer här om vår användning av cookies, inklusive hur du väljer bort cookies.