Anger Management


Anger Mangement

Har du svårt att hålla tillbaka ilskan? Då är det dags att ta tag i problemet - ett hetlevrat temperament kan vara ett hot mot både karriären och privatlivet.

Hedengren Media

David Hedengren
Hedengren Media


Låt oss först slå fast att ilska är en grundläggande mänsklig egenskap, en överlevnadsfaktor och en signal att vi blivit kränkta eller känner oss hotade. När adrenalinet börjar pumpa sätts kroppen i försvarsberedskap med ett stort stresspåslag som följd. Vi är redo att försvara oss och slå tillbaka!

Numera drivs den här processen sällan av att vi möter ett farligt djur eller en hotfull fiende utan triggas i det dagliga samspelet med andra, inte sällan på jobbet. När arbetstempot och kraven stegras hamnar kroppen i obalans och då är det lätt att reagera med ilska som försvar.

Det här är något man måste förhålla sig till eftersom aggressioner aldrig försvinner av sig själva. Utmaningen är alltså att lära sig hantera ilskan utan att andra blir lidande. Man brukar tala om Anger Management (du har kanske sett TV-serien med samma namn, där Charlie Sheen spelar en terapeut som har svårt att behärska sitt humör).

När du känner att ilskan ligger och lurar gäller det att ta kontroll och få ner pulsen och utsöndringen av adrenalin. Ett effektivt sätt är att ta ett par djupa andetag och tyst inom dig upprepa några fraser av typen ”slappna av” och först därefter hantera den situation som du inte är nöjd med. Eller kanske bara ta till det klassiska knepet att räkna till 10 innan du reagerar.

Då kan du också ge uttryck för din ilska i en bestämd ton – inte aggressiv! – när den uppstår. På så sätt visar du vad du tycker, sätter gränser och reagerar om någon behandlar dig illa eller utnyttjar dig.

Håll alltså inte inne med ilskan genom att till exempel fokusera på något positivt för att på så sätt försöka koppla bort det du retar upp dig på. I värsta fall vänds ilskan då mot dig själv, vilket på sikt kan leda till att du blir nedstämd och till och med deprimerad.

På motsvarande sätt kan outtalad ilska göra att man kanaliserar den indirekt i stället för att direkt konfrontera de personer man är irriterad på. Sker det konstant blir man lätt cynisk och allmänt nedvärderande, man ifrågasätter inte sin egen roll och skyller ständigt på andra istället för att konstruktivt uttrycka sitt missnöje.

Du kan aldrig på kvitt din ilska, men det går att lära sig att kommunicera vad du har för behov när den dyker upp – vad som gör dig arg – och omvandla det till något konstruktivt. Om det kan du läsa mer i boken Ilska, skuld & skam: tre sidor av samma mynt.

Här är fyra steg för att ta kontroll över ilskan enligt bokens författare Liv Larsson:

  1. När du märker att du är förbannad. Stanna upp och ta ett andetag.
  2. Identifiera tankarna kring vad du tycker att den andra ”borde” göra annorlunda.
  3. Försök att identifiera vilka av dina behov som finns bakom detta ”borde”.
  4. När du sedan öppnar munnen, kommunicera då vad du behöver i stället för att påtala vad du tycker att andra gör för fel.
Publicerad 2016-10-01


Senaste artiklarna

Sträck på dig
Sträck på dig!
Ditt kroppsspråk ger tydliga signaler om hur du mår och påverkar även förmågan att lösa problem och få andra att lyssna på dig.
Lagt in 1 december på Startsida
Planera karriären
Planera karriären
Handen på hjärtat – vet du verkligen vad som är viktigt för dig i jobbet på kort och lång sikt? Det är kanske hög tid att sätta upp mål och ta fram en handlingsplan för ditt fortsatta yrkesliv!
Lagt in 1 november på Startsida
Sluta hacka på dig själv!
Sluta hacka på dig själv!
Den som har förmågan att hysa medkänsla med sig själv hanterar sina relationer bättre, är mer nyfiken och känner större livsglädje.
Lagt in 1 november på Övriga jobb
Så vinner du en extra timme
Så vinner du en extra timme
Du är inte ensam om att känna att tiden aldrig räcker till. Arbete, träning, hämta på dagis, laga mat – och så ska man sova också!
Lagt in 1 oktober på Övriga jobb
Lämna ett bra avtryck på nätet
Lämna ett bra avtryck på nätet
Dagens rekryterare gillar att söka på sociala medier. Det ska du ta vara på och se till att profilera dig på ett genomtänkt sätt och hitta rätt kontakter.
Lagt in 1 september på Övriga jobb
Annons:
Jobbsafari app
Cookies på Jobbsafari

Vi använder cookies för trafikmätning och för att optimera webbplatsens innehåll. Det kommer att lagras cookies från Jobbsafari och våra partners. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du våra cookies på din dator. Läs mer om våra cookies.