OBM ordnar de rätta konsekvenserna


leadership organizational behavior management

Av Fayme Alm

Varför gör medarbetarna som de gör och inte som chefen vill att de ska göra? Med OBM - Organizational Behavior Management – blir chefer uppmärksamma på vad deras eget beteende får för konsekvenser för personalen och hur de kan påverka medarbetarnas.

Peter Fichtel är legitimerad psykolog och arbetar med ledarskapsutveckling. Han beskriver OBM som ett sätt som förändrar/styr/motiverar människors beteenden genom att ordna fram rätt konsekvenser:

”Vårt beteende påverkas av vilka konsekvenser vårt uppträdande får. Forskarna har räknat fram att vårt beteende påverkas till 80 procent av vad vårt uppträdande får för konsekvenser och endast till 20 procent av vilka uppmaningar eller instruktioner vi fått.”

Positiv förstärkning avgörande
OBM utgår från att vi människor gör det som vi får förstärkning för. För personer i ledande positioner gäller det att finna medarbetarnas maximala förmåga genom att undersöka vad som skapar drivkraft hos dem. Peter Fichtel ger exempel:

”Det kan handla om att ge medarbetarna möjlighet att få vara med att påverka, att ta mer ansvar, vidareutbilda sig eller att få olika utmaningar. Ofta är det väldigt små saker som uppskattning. Chefer glömmer bort att uppskatta medarbetarna när de gör bra vardagliga saker. De borde ge dem beröm för allt som de gör och styra och påverka mer via konsekvenser än instruktioner."

I teorin låter det väldigt enkelt, påpekar Peter Fichtel, men i verkligheten är det betydligt svårare att genomföra OBM. Cheferna måste nämligen bete sig systematiskt och inte slumpmässigt. De ska också klara av att förklara målen och skapa arbetslust hos medarbetarna.

”Man får inte glömma att många redan har det kul på jobbet, då kan man förbättra det som redan är bra. Väljer man att bli chef så är det oftast för att man vill prestera och bli bättre. Och i de flesta chefer bor det en lagledare. Hur kan man som lagledare öka lusten på arbetsplatsen?”

Verktygslåda
Ett av de råd som Peter Fichtel ger till chefer är att undersöka hur medarbetarnas engagemang syns i beteendet och att bryta ner egenskaperna i beteendedelar. Ofta har engagerade medarbetare ett kluster av tjugo till hundra beteenden.

De mindre beteendedelarna gör det greppbart för chefen att se var återkopplingen bäst ska ske. Det är inte alltid som det räcker med en klapp på axeln.

”Det handlar mycket om hur man levererar återkoppling till sina medarbetare, att man gör det på beteenden och inte på egenskaper. Samt att man som chef är tydlig i sin kommunikation och ser till att personalen blir införstådd med de nya arbetssätten. Människors beteende byggs av att det förstärks eller försvagas i miljön som man befinner sig i. Arbetsmiljön kan göra skillnad.”

Publicerad 2011-03-17

Relaterade artiklar

kvinna
Ung operativ ledare söker nya mål
Sakta men säkert har hon slussats in i ledarrollen. Anställer ny personal, fördelar arbetet, gör kundbesök och en rad olika administrativa arbetsuppgifter. Gabriela Herendic är 22 år och operativ ledare för ett städföretag.
Publicerad 1 april på Chefsjobb och personal
kvinna man
Ny vd skapar stöttande struktur åt kreatörsdrivet bolag
Kreativt och lustfyllt framför ridån. Ordning och struktur bakom. Anagrams nye vd vill skapa förutsättningar för fortsatt kreativitet och expansion. Aktörerna som arbetar med webisodes, teve, film, scen, möten och events hos produktionsbolaget ska känna sig trygga. Även när det blåser.
Publicerad 1 mars på Chefsjobb och personal
bok bokar
200 råd från en företagsledare
Bokhyllan kan lätt fyllas med böcker om ledarskap. Dock saknas boken som beskriver det effektiva genomförandet. Det ansåg Percy Barnevik och skrev därför en sådan. Jobbsafari har läst.
Publicerad 1 februari på Chefsjobb och personal
kvinna man
Så bygger vi vårt team
Framgångsrika team skapar goda resultat. Men hur bygger man teamet och hur bevarar man förmågan att skapa topprestationer? Praktisk handledning finns att läsa i boken som blivit en bestseller i flera länder. Nu har den kommit i ny upplaga.
Publicerad 1 januari på Chefsjobb och personal
man
Förhandling är kommunikation
Vill man bli en riktigt skicklig förhandlare räcker det inte att rensa öronen och vässa tungan. Det ska mer till. Jobbsafari har läst metodboken som visar på vilka verktyg man kan använda före, under och efter en förhandling. Boken tipsar också om fallgropar och fula knep.
Publicerad 1 december 2013 på Chefsjobb och personal
Annons: