Medarbetarskap – en fråga om ansvar


employeeship responsibility

Av Fayme Alm

En av programpunkterna på Sveriges HR-förenings forskardag 2010 hette ”Överdriven tilltro till ledarskapet öppnar för medarbetarskap – hur kan HR bidra?”. Det var Freddy Hällsten, universitetslektor vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, som talade om hur man tar ansvar på arbetsplatsen. Jobbsafari fick ett samtal med Freddy Hällsten och ställde några frågor kring medarbetarskap.

Jobbsafari: Hur definierar du medarbetarskap?
FH: Det är de förhållningssätt som medarbetare utvecklar för att hantera relationen gentemot chefer/arbetsgivare, arbetskamrater/kolleger och sig själv. Eftersom det handlar om relationer, finns medarbetarskap överallt där mer än en person jobbar.

Jobbsafari: Hur kan medarbetarskap se ut?
FH: Jag brukar tala om fem olika former av medarbetarskap:

  • Traditionellt/outvecklat medarbetarskap
  • Organisationsorienterat medarbetarskap
  • Grupporienterat medarbetarskap
  • Individorienterat medarbetarskap
  • Ledarlöst medarbetarskap

Jobbsafari: Hur kan arbetsplatser utveckla medarbetarskap?
FH: Arbetsplatser bör definiera medarbetarskapet eftersom det finns ett sådant. Hur ser det ut hos oss? Vad är bra respektive dåligt i vår organisation? Här måste man öppna upp och fråga medarbetarna hur arbetsplatsen kan utvecklas. Det är lätt att man hamnar i gamla banor och gör medarbetarskap till en rättighetsfråga eller till en facklig fråga.

Jobbsafari: Hur skapar HR-avdelningen medvetenhet kring medarbetarskap?
FH: Det första är att skapa en policy om det övergripande ansvaret på en arbetsplats. För att kunna göra det, måste HR-avdelningen ha kunskap om medarbetarskap.

Man kan också koppla idén om medarbetarskap till personalpolicyn. Där kan man skapa medvetenhet kring anställningsförfaranden genom att ställa frågor och svar kring:

Vem ska vi anställa?
Hur anställer vi?
Vad förutsätter vi att personen kan? – Och då menar jag inte den sökandes utbildningsbakgrund. Vilken typ av relation förväntar man sig att den anställda kan ingå?

Det viktiga här är att teori och praktik stämmer!

Jobbsafari: Vad kan chefen göra för att utveckla medarbetarskapet på en arbetsplats?
FH: Chefen har maktföreträde och just därför kan man bara utveckla medarbetarskap om chefen accepterar att själv utvecklas. Om chefen fortsätter som hon eller han alltid har gjort, kan det vara svårt att få till en förändring. Chefen måste vara med för att man ska kunna skapa ett gott medarbetarskap på arbetsplatsen. Så mitt råd är att utbilda chefen först.

Publicerad 2011-01-15

Relaterade artiklar

kvinna
Ung operativ ledare söker nya mål
Sakta men säkert har hon slussats in i ledarrollen. Anställer ny personal, fördelar arbetet, gör kundbesök och en rad olika administrativa arbetsuppgifter. Gabriela Herendic är 22 år och operativ ledare för ett städföretag.
Publicerad 1 april på Chefsjobb och personal
kvinna man
Ny vd skapar stöttande struktur åt kreatörsdrivet bolag
Kreativt och lustfyllt framför ridån. Ordning och struktur bakom. Anagrams nye vd vill skapa förutsättningar för fortsatt kreativitet och expansion. Aktörerna som arbetar med webisodes, teve, film, scen, möten och events hos produktionsbolaget ska känna sig trygga. Även när det blåser.
Publicerad 1 mars på Chefsjobb och personal
bok bokar
200 råd från en företagsledare
Bokhyllan kan lätt fyllas med böcker om ledarskap. Dock saknas boken som beskriver det effektiva genomförandet. Det ansåg Percy Barnevik och skrev därför en sådan. Jobbsafari har läst.
Publicerad 1 februari på Chefsjobb och personal
kvinna man
Så bygger vi vårt team
Framgångsrika team skapar goda resultat. Men hur bygger man teamet och hur bevarar man förmågan att skapa topprestationer? Praktisk handledning finns att läsa i boken som blivit en bestseller i flera länder. Nu har den kommit i ny upplaga.
Publicerad 1 januari på Chefsjobb och personal
man
Förhandling är kommunikation
Vill man bli en riktigt skicklig förhandlare räcker det inte att rensa öronen och vässa tungan. Det ska mer till. Jobbsafari har läst metodboken som visar på vilka verktyg man kan använda före, under och efter en förhandling. Boken tipsar också om fallgropar och fula knep.
Publicerad 1 december 2013 på Chefsjobb och personal
Annons: